Nysytt: en blommig jacka

Nu är det vår och jag har sytt mig en blommig jacka.
Jag använde mönster Burda 7075, och jag är nöjd.
Tyget är ett möbeltyg som jag köpte på Furulunds i Borås för knappt två år sedan. Jag visste inte vad jag skulle sy av det, bara att jag tyckte att det var snyggt. Sedan blev det alltså en jacka, se bild nedan. 
Jag har inte sytt i knappar än, men funderar på att köpa stora tryckknappar, det finns på många jackor nu och då blir framsidan väldigt "ren". Tyget är ju väldigt ... mönstrat, men jag lyckades riktigt bra med mönsterpassningen, tycker jag själv i alla fall. När jackan var färdig insåg jag att jag gärna skulle ha velat ha fickor också, helst utanpåfickor, men tyget räckte inte till detta. 
Här är en bild på mönstret, Burda 7075, mönster till jacka/kappa, kjol, topp och byxor (= garderob) 119 kr Alrups-sy.se).
Eftersom det var ett Easy mönster så var jackan lättsydd (bortsett från mönsterpassningen) och det var ganska lätt att förkorta och ändra. Jackan skulle bli lite figursvängd, men inte åtsittande. Jag förlängde ärmen och gjorde kappan kortare så att det blev en jacka. Sedan ändrade jag halsringningen och gjorde den v-ringad, men det ändrade jag inte på mönstret utan medan jag sydde jackan.
Så här ser modellen ut med rundhals, ofodrad.
Den här gången ville jag satsa lite extra på insidan av plagget, fodret. Har väl blivit påverkad av alla böcker och tidningar där skräddare/designers anser att insidan av kläderna ska vara lika välgjord som utsidan. Välsydda, (dyra) kläder har helt enkelt snyggare insida än billiga. 
Först klippte jag ut alla delarna i tyget och sedan gjorde jag foderdelarna och kontrollerade att de var exakt likadana (utom på längden) innan jag började sy ihop dem. Det var lite extra arbete med framkanten på framstyckets foder och halskanten, i nacken, på bakstyckets foder.
På infodringen av "yttertyget" som ska vara i framkanten och på halsinfodringen i nacken vek jag in kanten som ska ligga mot fodertyget.  Jag vek in kanten 1 cm och sydde en raksöm i så nära den vikta kanten som möjligt. Därefter lade jag framdelarna till yttertyget på ett bord och infodringen och den andra foderdelen till framstyckena ovanpå och gjorde dem exakt lika stora. Jag nålade infodringen vid fodertyget på "rätsidan" (den sidan som kommer att synas inne i jackan) och sydde sedan ihop dem med två raksömmar på maskin, från "rätsidan". 
Varför gjorde jag så här? Jo för att jag tycker att det är besvärligare att lägga infodring och foderdel räta mot räta, sy en söm, vika ihop och sedan sy kantsöm. Det blir klumpigare, tjockare och svårare att få lika "platt"än när jag gör som jag beskrivit ovan. (Jag förklarar nog dåligt, kanske lättare att se på bilden.) 
Så här blev framkanten. 
Väldigt prydlig, faktiskt :)
En annan detalj var att jag lade ett 2,5 centimeter djupt veck på fodret i ryggen, det var för att fodret inte ska "strama" i den färdiga jackan. När jag klippte till fodertyget lade jag till 5 cm och fodertyget klippte jag i ett stycke, dvs mot vikt kant. På mönstret är det en söm mitt i ryggen och det har jag i yttertyget, men inte på fodret.
Min nya jacka ser väldigt "vårlik" ut och kanske lite för stormönstrad för min smak, men nu är den klar och jag hoppas att jag kommer att använda den, och den sitter i alla fall bra.
Jag rekommenderar Burda 7075, i synnerhet kappan/jackan som jag har sytt till mig själv. Dels för att det var lättsydd modell, den sitter bra och var lätt att ändra, och dessutom var sömnadsinstruktionerna bra (och de finns även på svenska, ifall någon undrar) De andra modellerna som finns i mönsterpaktet, kjol, byxa och ärmlös topp, kan jag inte uttala mig om, än, men ser ut som bra basmodeller. Och om man sätter ihop mönstret till toppen och kjolen, eller bara förlänger mönstret till toppen borde man få ett mönster till en klänning också.
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
Kommentera inlägget här: