Fredrikshamns enda tygaffär?

Maken och jag har varit i Danmark, närmare bestämt i Skagen, några dagar.
Det var blåsigt, men soligt. En kväll åt vi middag på Skagens Fiskrestaurang nere i hamnen, se bild. God mat och trevlig miljö, se bild nedan. Lägg märke till sanden på golvet.
Jag försöker alltid söka efter tyg- och sybehörsaffärer när jag är utomlands, (om man nu kan räkna Danmark som utomlands), men den här gången var det svårt att hitta några.
I Skagen fanns inga tygaffärer i centrum, och det förvånade mig inte eftersom det är en väldigt liten ort. Men när vi kom till Fredrikshamn trodde jag däremot att jag skulle hitta några. Jag blev lite besviken. Det fanns en tygbutik, en Stoff2000-butik på Rimmensgade 11, (en tvärgata till gågatan). 
Det var visserligen en mysig butik, se nedan. Och jag köpte ett smalrandigt stickat tyg och några riktigt stora tryckknappar som jag har letat efter. Men jag hade hoppats att det fanns FLER butiker.
Här är en bild från andra hållet.
Det är länge sedan jag var i Fredrikshamn, mer än tio år sedan, men då fanns det fler tygbutiker, det är jag säker på. Och när jag bodde i Helsingbortg, (det är evigheter sedan), så åkte jag ibland över till Helsingör för att köpa tyg, trots att det då fanns tre (!!) tygbutiker i Helsingborg. Undrar hur många det finns nu?
Nu över till linneklänningar. Danmark förknippar jag med linnetyg. När jag tog fram sommarkläderna upptäckte jag att mina två linneklänningar var helt utslitna. Linnetyg blir ju bara mjukare och skönare med tiden, men det hjälps inte, till sist tar de slut.
Nu ska jag sy två nya linneklänningar inför sommaren. Stackars mig ;) Allvarligt talat så är det jättehärligt att sy i linnetyg.
Simplicitys nya vår/sommarmönster har kommit i lager - Simplicity nyheter VS 2017. Se två fina klänningsmönster från Simplicity nedan:
Simplicity 8253, Vintage 1960s Jiffy Dresses, mönster till klänning i retrostil, s 4-12 (stl 30-38) och 14-22 (stl 40-48). 125 kr + frakt.
Och sedan finns ett Simplicity Amazing Fit-mönster. Simplicity 8258, mönster till klänning med variationer, s 10-18 (stl 36-44) och s 20-28 (stl 46-54). Här kan man även välja mönsterstorlek/form efter kroppstyp: smal - normal - kurvig. Mönstret kostar 125 kr + frakt. Den här modellen skulle säkert bli fin i linne.

Simplicity har gett ut några "nygamla" vintagemönster också, titta gärna på dem! Två trettiotalsmönster, ett fyrtiotalsmönster, tre femtiotalsmönster, två sextiotalsmönster och två sjuttiotalsmönster. Se: Simplicity nyheter VS 2017.
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se
Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]) din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
Kommentera inlägget här: