Tygaffärer i Göteborg och sömnadslycka

Vill börja med ett mejl från en trevlig kund där hon har gjort en bra beskrivning av hur härligt det är att ha sömnad som hobby.
Så här skrev Mari Österholm.
"Läste i din blogg att någon tyckte att symönster är dyrt. Skulle snarare säga att mer tillfredställelse för en sådan liten peng har jag aldrig upplevt.

*Leta upp mönster och drömma sig bort.

*Fundera över tygval över en kopp kaffe eller ett glas vin.

*Få mönstret i hand och känna glädjen sprida sig i kroppen.

*Känna och klämma på tyg och känna sig lycklig.

*Rita av mönstret med stor koncentration och bli totalt avslappnad när uppgiften är avklarad.

*Nåla mönstret på tyget och gubbe och ungar håller sig undan.( egen tid).

*Klippa ut delarna och börja se resultat.

*Sy, tråckla, rynka, sprätta. I detta moment går man igenom hela känsloregistret. Självklarhet, eftertänksamhet, frustation, vrede, glädje och stolthet.

När plagget lämnar syrummet och mannen surar över att man har köpt ett dyrt plagg och ungarna tycker att mamma är fin, då upplever man eufori. Yes jag har lyckats med vad jag ville uppnå.

Mvh Mari Österholm" 
(Mejlet är publicerat med Maris tillstånd.)
Jag förmodar att mannen blir glad när han får veta att hon har sytt plagget själv och att det är billigare än han trodde ;)

Nu ska jag skriva om två tygbutiker.
I torsdags var jag i Göteborg. Jag ville ut och titta och känna på lite tyger. Jag har hört talas om två tygaffärer i Göteborg, så jag åkte till dem.
Tygaffären ligger vid Lagerströmsplatsen 2, inte precis i centrum, men det var inte särskilt svårt att hitta. Här fanns mycket tyger, och väldigt mycket jersey och elastiska tyger. Jag köpte tyg till två kjolar och sedan tre bitar tyg som var på extrapris, sådana erbjudanden är svåra att motstå. I butiken fanns även många uppsydda modeller och det gillar jag. Över huvud taget var det en mycket välkomnande atmosfär, och man kunde fråga och få tips. Tygerna jag köpte till kjolar hette bengalin och det var viskos, och jag fick veta att det gav bra passform och att det var bekvämt att ha på sig. Jag fick också veta att jag skulle lägga ut mönsterdelarna på tvären, eftersom tyget var töjbart "på längden" istället för på bredden. (Jag förklarar konstigt, butiksinnehavaren gjorde det mycket bättre.) Hur som helst ska det bli spännande att testa, och då får jag användning av min nya overlockmaskin.
Tygaffären har en hemsida med webbutik - Tygaffären.se, och en blogg där man kan läsa om nya tyger och annat - tygaffarengoteborg.blogspot.se. Tygaffären finns även på facebook. 
På Facebook läste jag att butiken hade fått in provkuponger från svensk konfektion 21 augusti och inser att jag ska hålla ett öga på den här facebooksidan i fortsättningen. Det tar bara 37 minuter att åka tåg från Trollhättan till Göteborg.
Nedan, bilder från butiken. Tygaffären, Lagerströmsplatsen 2 i Göteborg.
Och här är en bild inifrån butiken också.
Bra tyger och trevlig atmosfär, den här butiken rekommenderas!
Sedan gjorde jag ett besök i butiken Italienska modetyger som ligger i Mölndal. Jag hade ganska höga förväntningar, eftersom butiken ska ha ett sortiment med exklusiva tyger. Jag köpte ett tyg till en klänning, ett blått, lite "bubbligt" tyg av bomull och med några procent spandex. Även denna butik syns på nätet. Italienska Modetyger webbutik och Italienska Modetyger facebook. Tygsortimentet har en annan inriktning här. 
Nedan, bilder från butiken, Italienska Modetyger, Göteborgsvägen 49, Mölndal.
Nedan, det fanns uppsydda modeller även i den här tygbutiken, ett tecken på att man kan fråga om hjälp och tips inför sömnaden. Butiken är belägen i en källare, men känns väldigt ljus. 
Jag rekommenderar även den här butiken. 
Just nu håller jag på med hemsidan och alla höstmönster som har kommit. Det finns en hel del snygga mönster som man får lust att sy upp. Här är ett:
Nedan, Vogue 9204, Very Easy Vogue, mönster till V-ringad blus med knytrosett. 115 kr (köp mönster on-line från Alrups-sy.se)
Mönstret, Vogue 9204, innehåller olika alternativ på längd och ärm ...
Vill du se fler Voguemönster, klicka här: Alrups-sy.se/VOGUE
Läs gärna blogginlägget om tygkvarteren i Paris från i maj 2016 - "Parisrapport del 1: Tygkvarteren", (alrupssy.blogg.se).
Kommentera inlägget här: