Har köpt tyg hos Birgits Stuv i Vänersborg

I går var jag i Vänersborg och köpte ett par tyger hos Birgits Stuv. Se adress med mera på Birgits Stuv, Facebook. Sedan en tid har butiken en ny ägare, Ida Nyståhl, och där finns fortfarande massor av tyger, sybehör, stuvar, garn m.m. 
Butiken är som ett stort L, och sortimentet är stort. Här går det att titta och känna på tyger en bra stund och det är lätt hänt att man köper mer tyg och sybehör än man tänkt sig. Fast det är ju bara positivt, det betyder att man har hittat fina saker.
Nedan är en bild åt andra hållet i den L-formade butiken. Med på bilden finns även ägaren, Ida Nyståhl. Hon har en gedigen utbildning från Tillskärarakademin och har jobbat som sömmerska, och är även utbildad modist. 
Den här butiken är en positiv upplevelse, och jag skulle utan problem kunna tillbringa ett par timmar här. (Men min plånbok skulle nog inte gilla det.)
Till vänster finns en jättefin disk från 1960-talet, men den syns tyvärr inte så bra på den här bilden. Nästa gång jag åker dit ska jag fotografera affärsdisken ordentligt. Disken påminner mig när jag som liten följde med mamma till Systrarna Andrén och Fischer och Petersson, två tygaffärer i Lidköping på 1960-talet.
Titta gärna på Birgits Stuvs Facebookssida, där kan man se nya tyger och annat intressant. Och butiken har även en hemsida med webbutik - birgitsstuv.com
Jag började handla hos Birgits Stuv 1984 när jag flyttade till Vänersborg och då var det en pytteliten butik, men med en massa tyger, i en källarlokal. Med tiden utökades affärslokalerna och nu finns det massor att titta på, och köpa...
Numera bor jag i Trollhättan, och här finns det ingen tygaffär längre. Men det är inte långt till Vänersborg och Birgits Stuv, lyckligtvis. Den här gången köpte jag ett mörkblått viskostyg, (till en blus) och en bit svart sammet som förhoppningsvis ska bli en jacka/kavaj.
Nu håller de nya höstmönstren på att komma till Alrups-sy.se. Jag håller på att uppdatera Burdas mönsteravdelningar och det tar en "stund". Men man kan redan köpa de nya mönstren, titta här:  Alrups-sy.se/burda new. Tyvärr har grossistfirman höjt priserna på burdamönstren och vi måste följa med, så det blir en prishöjning på alla mönster inom kort.
Nedan, burda 6616, nytt burdamönster till figursvängd jacka i två längder, med blixtlås och två varianter på krage. 
Kommentera inlägget här: