Jag har tillbringat snöig söndag framför tv:n

Vilken mysig söndag. Jag satte mig tillrätta framför tv:n, tände några ljus och har ägnat några timmar åt att titta på tv och läsa. Resten av familjen har gjort annat, men jag bestämde mig för att mysa.
Jag började med att se Nyhetsmorgon på TV4, samtidigt som jag drack kaffe och läste tidningarna. 
De hade ett intressant program om amerikanska presidentfruar och deras inflytande på mode. "Presidentfruarna som stilikoner", tv4.se. De fokuserade på tre damer, Jackie Kennedy, Nancy Reagan och Michelle Obama. 
Trots att Jackie Kennedy bara var presidentfru i två år så har jag alltid trott att det var hon som påverkade dammodet mest. Både med sina klänningar, sin frisyr och sina pillerburkhattar. Lyssna gärna på ett program om Jackie Kennedy i Stil i P1 från 17 oktober 2008.
I fråga om Nancy så nämnde man att hon återinförde glamouren i vita huset, men så kom hon ju från Hollywood och dessutom var ju 1980-talet ett ganska "glamoröst" årtionde. Frida Zetterström och Ebba von Sydow pratade om Nancy Reagans förkärlek för blusar med volang i halsen och knytblusar, ett mode som är tillbaka igen.
Titta också på Michelle Obamas stil och man nämnde att hon ofta väljer kläder i mönstrade tyger.
(Jag tycker att Michelle Obama utstrålar sådant självförtroende och trygghet att hon skulle kunna bära upp vad som helst.)
Efter klockan 11 fick vi höra en intervju med Lars Wallin där han pratade om "25 år med glitter och glamour". Han är aktuell igen med en uppdaterad och större (?) utställning med sina kläder. "Lars Wallin - Fashion Stories" på Artipelag. Jag har aldrig hört talas om Artipelag, men när jag såg bilderna på hemsidan och såg reportaget med Lars Wallin fick jag lust att åka dit. Utställningen går att ses från 4 november 2016 - 12 mars 2017. Jag får väl se hur jag gör. Jag såg Fashion Stories 2011 på Waldemars Udde och i Borås i fjol, 2015, så det känns kanske lite onödigt. Får väl se vad det finns för andra intressanta utställningar i Stockholm så kanske jag kan skylla på det.
I eftermiddag har jag sett fjärde avsnittet av modeserien The Collection, svtplay. En brittisk ny serie som utspelar sig i Paris 1947. 
Jag hade tänkt att avsluta med att se ett avsnitt av den nya serien om drottning Elizabeth II, "The Crown", (Netflix), men nu är klockan för mycket och det är min tur att göra middag. Men serien finns på Netflix så jag kan se den när jag vill, och har tid. Se trailern på Youtube: The Crown. Jag har sett det första avsnittet och det verkade lovande ...
Här är tips till er som vill sy en 60-tals inspirerad Jackie-garderob med nätta figursydda klänningar och korta jackor eller matchande kappa. (Glöm inte att tänka på att man ska matchande foder, mycket viktigt på 1960-talet.) Se mönstertips nedan.
Simplicity 8246 vintage, mönster till garderob i 60-talsstil, mönster till klänning, topp, kjol, jacka och kappa. S6-14 (stl 32-40) och 14-22 (stl 40-48). 
 På mönsterskissen ser det ut så här:
Det här Simplicity mönstret är nytt den här hösten och det finns i lager.
Fler Simplicitymönster - titta på Alrups-sy.se/Simplicity.
Gillar du retro/vintagemönster kan du titta på vår retroavdelning, Alrups-sy.se/RETRO. Och alla mönstren finns i lager i Trollhättan. Köp symönster on-line från Alrups-sy.se/butik. Fråga gärna om utgångna retromönster, jag har sparat en hel del i lager.  
Ring eller mejla din beställning. Vi skickar samma dag.  
Kommentera inlägget här: