Äntligen modevisning i tv-serien "The Collection"

Jag såg verkligen fram emot den nya tv-serien The Collection. Den utspelar sig i Paris på 40-talet, strax efter 2:a världskriget. Det tredje avsnittet gick förra helgen och äntligen (!!) var det dags för modevisning i serien.
Man kan se de två senaste avsnitten på Svt.Play - "The Collection", svtplay.se.
De har lånat vissa detaljer från Christian Dior. Som de grå pärlgrå väggarna i modehuset och att modehuset med sin nya kollektion skapar en helt ny look. Precis som Christian Dior gjorde i februari 1947 när han lanserade "the New Look", även om han själv kallade kollektionen för "La Corolle". En av de mest kända plaggen i den kollektionen är "the Bar Suit", eller Tailleur Bar, som den heter på franska.
Nedan, bild från utställningen "Fashion Forward - Trois siècles de Mode,  1715-2016" i Paris i somras. I den stora utställningssalen hade man placerat utställningsdockor klädda i mode från 1940-talet och framåt. Det var mycket imponerande. Jag tog massor av kort. Jag var mycket nöjd med den här bilden och har lagt den som skrivbordsbakgrund på min dator så att jag får se den varje dag.
I mitten syns just "The Bar Dress", med den vita figursydda kavajen och den svarta vida kjolen.
Från vänster, rosa aftonklänning, Balenciaga, 1958; nr 2, cerise sidentaft, aftonklänning, Balenciaga, 1954; nr 3 från vänster är också en Dior, aftonklänning av sidenorganza med broderier, Dior 1953; Sedan hittar jag inte de andra klänningarna i utställningskatalogen, förutom den svarta klänningen med guldfärgad aftonjacka i sammet. Det är Christian Dior, Haute Couture våren 1948. (Fakta har jag tagit från den fina (stora, tjocka, tunga) utställningskatalogen/boken som jag köpte när jag var där i maj.)
Tillbaka till serien "The Collection"Scenen i första avsnittet när en mannekäng blir överfallen av kvinnor som sliter sönder hennes kläder, det lär ha hänt i verkligheten och det var just en Diormodell. Kvinnorna var rasande för att modellen stoltserade i en klänning med så mycket tyg att det kunde ha mättat flera familjer ett bra tag. Christian Dior förklarade tygslöseriet i sina modeller med att visa siffror på hur mycket modehuset exporterade utomlands. 
Väldigt bra serie för oss som gillar modehistoria, vackra kläder, Paris, och sömnad och bra skådespelare, och ... Den är bra, kort sagt. 
På tal om utställningar så önskar jag att jag kunde åka till Granville i Normandie och besöka Christian Dior-museet där. 2015 hade de en utställning som hette just "Dior, The New Look Revolution", www.dior.com
Diormuséet i Granville, i Normandie har två utställningar per år. Nästa utställning heter "Une Maison, des Collections", och den öppnar 11 november 2016 och pågår till 5 mars 2017. Titta gärna på hemsidan, där kan man även läsa om tidigare utställningar. (Nörd, jag? Ja, lite.) - Musée Christian Dior Granville
Vill man se fler bilder på Diorplagg kan ni titta på min Pinteresttavla om Dior: Pinterest.se/Alrup/Christian-Dior. Jag blir lika förvånad varenda gång jag tänker på att Dior bara hade sitt modehus i 10 år, 1947-1957, efter 1957 är det andra designers som har fortsatt "skapandet".
Dior inspirerar fortfarande. Gretchen Hirsch, Pattern by Gertie, gör mönster för Butterick och för några år sedan gjorde hon mönster till dräkten nedan. Mönstret har tyvärr utgått ur kollektionen men jag har några kvar, ifall någon är intresserad och vill köpa.
Nedan, Butterick 5962, Patterns by Gertie, mönster till dräkt i retrostil. stl 36-42 och stl 42-50. 89 kr.  
Titta på vår retroavdelning, Alrups-sy.se/RETRO. Och alla mönstren finns i lager i Trollhättan. Köp symönster on-line från Alrups-sy.se/butik. Fråga gärna om utgångna retromönster, jag har sparat en hel del i lager.  
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring eller mejla din beställning. Vi skickar samma dag. 
Kommentera inlägget här: