Sy barbiekläder!

I förra inlägget skrev jag om utställningen om Barbiedockan på Les Arts Decoratifs i Paris som pågår just nu, och då fick jag lust att titta på bloggare som syr barbiekläder. Min favorit är "Classic Doll Design by Diane Wagner", (dianeonwhidbeyisland.blogspot.se). Diane Whidbey, som hon heter, blir inspirerad av foton och syr sedan upp kopior av kläderna, och accessoarerna, till dockorna. Varenda gång jag ser den här bloggen får jag lust att härma hennes hobby. Jag har satt upp det på listan med sådant jag ska göra när jag får mer tid.
Jag håller alltid ögonen öppna efter andra bloggare som syr dockkläder, gärna svenska. Vet ni någon så tipsa mig gärna.
Nu har jag faktiskt hittat ett par franska bloggare som syr barbiekläder. "Miss B. Couture", (missbcouture.com), heter den ena och på sidan jag har valt, "Robe Vintage",  så visar hon också hur hon sytt. Hon ger dessutom gratis mönster och tips, OCH texterna finns både på franska och engelska. Titta gärna på hennes Pretty Woman-dress till Barbie. ("mönster och sömnadsbeskrivning finns också.)
Vänta lite nu, säljer inte jag mönster till barbiekläder? Då ska jag väl inte tipsa om gratismönster?
Jo, det kan jag visst det!
Nedan, Burda 8576, mönster till garderob till Barbie och Ken, (109 kr hos Alrups-sy.se). Alla Burdas mönster har svensk sömnadsbeskrivning. 
Anonym:

En av mina favoriter är http://fashiondollstylist.blogspot.se/ som också kopierar plagg från modevisningar o dyl i barbiestorlek. Hon har en del tutorials med.

Svar: Har kollat på ovannämnda sida, den var väldigt bra. Tack för tipset!
M. Alrup

Kommentera inlägget här: