Skaffa en egen (fransk?) stil

Någon på radio, en känd moderedaktör tror jag, sa att det numera inte finns något bestämt mode som man kan följa. Detta har vissa kvinnor fattat för länge sedan.
"La tendance du moment? Ne pas suivre la tendance. L'heure est plus que jamais à l'expression de l'identité, et trouver "son " style.". Det betyder ungefär att den största trenden just nu är att strunta i trenderna och hitta ett eget sätt visa sin identitet, att hitta sin egen stil. Detta läste jag i går i en artikel om stil i franska Marie Claire från februari 2016. Där räknade man upp några kvinnor som har en egen stil, som Kate Moss, Inès de la Fressange, Jane Birkin och Tilda Swinton. Men därefter gav man tips på några genvägar ifall man vill (ge sken av att) ha en personlig stil, eller stratégies på franska, strategier alltså. Jag tänkte förmedla dessa tips.
Satsa på:
En speciell accessoar, ett exempel på detta är Iris Apfel och hennes stora glasögon.
Stil från en speciell epok, exempel: Dita Von Teese och femtiotalet.
Några få basplagg och köp flera av samma sort, som t ex Sofia Coppola och hennes skjortor, små svarta klänningar och enkla byxor.
Ett speciellt kännetecken/plagg som man alltid "bär". Man kan bli "la fille avec la jupe noire", dvs flickan med den svarta kjolen, eller kvinnan med det grå håret, den svarta luggen, eller de röda läpparna etc.
Kopiera eller inspireras av stilen hos en känd person.

Här är länk till Marie Claire hemsida (marieclaire.fr), ifall ni vill se lite franskt mode och artiklar och öva lite franska.
 
Jag funderade - vem är den första jag tänker på i Sverige som har en speciell stil? Och jag kom att tänka på Elsa Billgren. Hon är en klänningstyp, och hon har en stil som hon verkar trivas i och som passar henne. Här är länken till hennes blogg, jag har valt kategorin Klänningar. Hon har massor av fina klänningar. "Elsa Billgren - En klänning", (elsa.elle.se).
 
Vill man ha en fransk stil, så kommer några tips här. Jag hittade dem på Marie France hemsida, mariefrance.fr, Marie France är en tidning som vänder sig till lite "vuxnare kvinnor", typ svenska Tara ungefär. Här är länken till artikeln också: "6 lecons pour un style à la francaise", (mariefrance.fr).
  1. Le bon mix. En fransyska följer inte en trend eller ett mode rakt av, man blandar på ett personligt sätt.
  2. L'élégance naturelle. Nyckelorden är att vara elegant och diskret. Det får absolut inte se ut som om man har ansträngt sig.
  3. Black is the new black. En fransyska tycker inte om att vara excentrisk. Hon bär inte klackar på 12 cm eller fuchsiarött nagellack. Hennes garderob består i princip av svart, grått, marinblått eller beige.
  4. Une femme libre. Frarnsyskan vill absolut inte ge intryck av att ha tillbringat 40 minuter framför spegeln innan hon går ut för att ta ett glas med vännerna. En lätt makeup, håret ska se nonchalant fixat ut, lite kläder och sedan läppstift. Sedan känner hon sig fri och självständig och ser ut som om hon är naturligt vacker.
  5. La reine de la superposition. Så här vill hon att det ska verka: "Jag hade ingenting att ta på mig så jag tog det som råkade ligga närmast i garderoben." Lustigt nog är det alltid snyggt och plagg som passar snyggt ihop ...
  6. La garconne. Hon leker gärna med det maskulina-feminina, och lånar gärna kläder från sin pojkvän/man, som en skjorta eller en tröja. Eller köper kläderna direkt på herravdelningen. Till detta bär hon kanske ett feminint strasshalsband. Därmed har hon skapat en stil som är både annorlunda och bekväm.
 Nedan, Burda 6895, mönster till enkla kjolar i två längder, bra stöttepelare både i garderoben och i mönsterbiblioteket, ifall du har skaffat dig ett sådant. Mönstret kostar 109 kr,  hos Alrups-sy.se
 Fler bra kjolmönster finns t ex på vår burdasida m. kjolmönster. Alrups-sy.se/BURDA_kjolar. Det är lätt relativt lätt att sy en kjol och brukar ofta vara det första man syr. Dessutom har alla Burdamönster svensk sömnadsinstruktioner.
ingvor:

Så mycket fina kläder, jag önskar mig en dag av regn nästa vecka så jag hinner sy klart min byxdress, är så i spänning hur det kommer att se ut.
Önskar dig en trevlig helg

Svar: Det ser ut att bli regn så man får passa på att sy :)
Hoppas att du får en fin helg!
M. Alrup

Ewa Svensson:

Jag hittade hit idag vilket jag är glad för! Här hittar man inspiration ´en masse´. Tackar! Lägger genast denna till min blogglista.

Vänliga hälsningar Ewa Svensson

Svar: Trevligt att du uppskattar min blogg!
M. Alrup

Kommentera inlägget här: