Paris just nu, maj 2016

De senaste dagarna har jag tittat efter vad som pågår i Paris just nu. Maken och jag ska dit i helgen, och just nu finns det massor av intressant att se och göra. (Och då syftar jag inte på strejker i lokaltrafiken eller kravaller mot polisen. Hoppas vi kan undvika allt sådant.)
Jag börjar med utställningarna och jag har länkat till webbsidor med fransk text. På en del sidor har de inte översatt till engelska. (Typiskt fransmän, hörde jag någon som sa det?).
Modehistoria, "Fashion Forward, 3 siècles de mode (1715 - 2016)", Musée des Arts Décoratifs, (lesartsdecoratifs.fr). Museet ligger på rue Rivoli, i ena flygeln av Louvren. Man har plockat fram kläder och annat ur sina förråd och ska "porträttera" 300 år av mode. Den här utställningen verkar väldigt intressant.
Barbiedockor och mode, "Barbie", Musée des Arts Décoratifs, (lesartsdecoratifs.fr). Samma museum, men en annan utställning. Här visas ett stort antal barbiedockor klädda i modekläder, och även detta är modehistoria och kulturhistoria.
Mera kläder och historia, eller/och modehistoria. "Anatomie d'une collection", Palais Galliera, Musée de la Mode de la ville de Paris, (palaisgalliera.paris.fr). Även här har museet tagit fram kläder ur sina samlingar och visar upp dem. Man får se kläder som kända personer har burit. Man har utgått från frågan "Vem bär vad?".
Utställningar där man får utforska planeten Mars eller läsa om hur en forskare inom fysik har det, detta kan man titta på på Palais Découverte, (palais-decouverte.fr). Här finns en hel del info. Men de har bara översatt utställningen om dinosaurier till engelska. Maken är förstås intresserad av deras planetarium.
James Bond och hans värld, med bilar, kläder, vapen m. m. Den här utställningen finns på la Villette: "James Bond 007 l'exposition", (la.villette.com).
Dessutom är det kulturnatt mellan lördag till söndag och maken ville gärna gå till Louvren, eller kanske Palais Decouverte. Vi får väl se vad vi hittar på, det är uppenbart att man inte hinner göra allt på en helg.  
Personligen ser jag fram emot att titta i alla tygaffärer och sybehörsaffärer i kvarteren nedanför Sacre Coeur. Jag återkommer med en Paris-rapport efter helgen.
 
Anonym:

Det ska bli roligt att läsa din Paris-rapport. Har aldrig varit där. Allt låter lika sevärt -modeutställningarna, tyg- och sybehörsaffärer - så det blir väl svårt att välja kan jag tänka. Bon voyage!

Kommentera inlägget här: