Snygga 50-talskläder på film

Om du gillar femtiotalsmode, gå och se filmen The Dressmaker. Jag såg den i går och jag tyckte att den var bra. Kläderna, Paris och femtiotalsmode hade en stor "roll" även om man bara pratade om Paris. Tilly är en skicklig sömmerska som återvänt till sin hemstad Dungaroo i Australien efter att ha jobbat hos flera av de stora modeskaparna i Paris.
Tilly syr nya kläder till damerna i den pyttelilla staden och sedan går de omkring på landsbygden i sina fantastiska kreationer. En av de bästa scenerna var när den rivaliserande sömmerskan anländer till staden och hennes chockade min när hon ser de glamorösa kvinnorna "draperade" utanför sina ganska skabbiga hus. 
Kate Winslet var bra i rollen som den hämndlystna Tilly, Liam Hemsworth var stilig och sympatisk i rollen som den trevlige Teddy, men bäst var Judy Davis som Molly, Tillys mamma. Hon fjäskar inte för någon!
Filmen är baserad på boken The Dressmaker, av Rosalie Ham.
Förväntningarna var blandade eftersom recensionerna hade varit lite olika, och inte särskilt positiva. Här är några exempel:  "Winslet kvävs av gotisk buskis", (SvD.se), och "The Dressmaker -filmatisering med femtiotalskänsla", (DN.se). "Så bra är "The Dressmaker", (expressen.se).
Den var bra, som sagt. Och gillar man sömnad och vackra klänningar så rekommenderar jag den.
Nedan, Vogue 1137, Vogue Vintage c:a 1950, mönster till kappa och klänning och skärp, 155 kr (Alrups-sy.se mönsterbutik on-line).
Fler mönster till retroinspirerade kläder finns i Alrups retroavdelning -  Alrups-sy.se/retro. 
ingvor:

åååååå jag gillar gamla kläder, men jag har sytt lite olika nu, och håller på med en anorak,
önskar dig en trevlig helg

Svar: Jag håller på med en ny (sval) topp. Önskar dig en bra vecka!
M. Alrup

Kommentera inlägget här: