Lättsydd klänning i retrostil

Ville bara tipsa om ett bra vintagemönster (i nyutgåva), Butterick 6318.
Jag sydde upp den till mig själv i ett rödvitrutingt bomullstyg som jag hade i mitt tygförråd. Det har lite seersucker-struktur. Se nedan.
Jag har inte bestämt hur jag ska göra med skärpet än, så det som syns på bilden är ganska provisoriskt.
Klänningen är mycket lättsydd. Inga ärmsömmar. Jag gjorde halsringningen lite vidare, och det syns om man tittar på bilden till mönstret, se bild nedan. På mönstret skulle man rynka klänningskjolen, men jag vill inte bredda höfterna så jag föredrar att lägga veck i stället, men det gör man som man vill (förstås). Klänningen är ofodrad. Sömsmån ingår i alla Buttericks mönster och sömnadsinstruktionen är på engelska.
Nedan, Butterick 6318, Retrobutterick 1961, mönster till klänning, 89 kr.
Nedan, omslaget till Butterick 6318, Retro Butterick 1961.
Mönstret finns i två storlekspaket: 6-14 (stl 32-40) och 14-22 (stl 40-48) och det kostar 89 kr styck.
 

Är man intresserad av vintagemönster så kan man titta på Alrups retroavdelning
Kommentera inlägget här: