Stilspaning

Plötsligt ser jag ordet stil överallt. Är det så eller är det inbillning? (Ungefär som man såg barnvagnar överallt när man var gravid?) Själv har jag funderat mycket över "tantstil" det senaste året, eller vilka stilar jag tycker man passar i när man är 55+.
Det har kommit ut många böcker som handlar om stil den senaste tiden. En av våra söner önskade sig en bok om manlig stil i julklapp. Själv blev jag nyfiken på boken Säker stil, av Ebba Kleberg von Sydow och Emilia De Poret, och köpte den till mig själv. Jag tyckte att den var klart läsvärd, och riktigt "trevlig". Tipsen kändes tidlösa, och jag gillade både texterna om designers och bilderna. Den boken rekommenderas. Vi köpte en stilbok till sonen, och försökte hitta någon som passar en 20-åring som inte klär upp sig så mycket (än). Han blev glad för den, så tydligen valde vi rätt. I programmet Stil i P1 pratade man 23 oktober 2015 om fenomenet med nya böcker om stil: "Stilguider - ett tecken i tiden?" (sverigesradio.se). Och om man söker på avdelning "Mode och stilguider" på bokus så får man upp en hel rad med böcker. Obs, jag gillar att handla på bokus och jag får inte betalt för att avslöja det ;)
På bokus finns även en avdelning som heter "Trend och livsstil", (bokus.com), och där finns det böcker om frisyrer, etikett, mat, aromaterapi, m. m. Ska man kunna definiera sin livsstil? Vad menar man med livsstil? Miljömedveten livsstil, hälsomedveten livsstil, socialt medveten livsstil ... Och så har vi en passiv livsstil, en slapp livsstil, en oansvarig livsstil, en parasiterande livsstil ...
Den 30 januari öppnas en ny utställning på Borås textilmuseum, den heter kort och gott: "Stilmedveten", (Textilmuseet.se). Läs om den, det låter riktigt intressant. Jag ska definitivt försöka åka dit och se den i vår. Det passar mig perfekt eftersom jag kan passa på och träffa Ann-Christin på samma gång, en väninna till mig som flyttade till Borås i fjol. Apropå utställningen kan man läsa mer om projektet "Stilmedveten" som drivs av organisationen Sveriges konsumenter - "Stilmedveten", (sverigeskonsumenter.se).
Tillbaka till klädstil. Man läser ord som "personlig stil", "egen stil", "klassisk stil", och så är vi tillbaka till stilböckerna igen. Jag fick boken "Hitta din stil med Hedvig", (bokus.com), och den är väldigt bra. Här har vi handfasta råd till kvinnor som söker sin stil. Jaha, och vad är det för fördel med att hitta en "egen stil"? Svaret är ganska enkelt. Man behöver inte köpa "fel" kläder, och man har färre plagg i sin garderob. Det går snabbare att välja vad man ska på sig och man känner att man trivs i sina kläder. Man spar alltså både tid och pengar, och man trivs bättre i sina kläder. Det låter perfekt, tycker jag. Jag tillhör inte personerna som har lust att tillbringa timmar i klädbutiker eller i garderoben. (Hu så hemskt med tanke på hur liten min garderob är...) Däremot tillbringar jag gärna flera timmar ihop med min symaskin, men det är en annan sak.
Hedvig Andér kan man se varje torsdagskväll på tv där hon hjälper människor att hitta en ny stil. Titta gärna på "Gör om mig", (svt.play.se). Här kan man se "förvandlingen" när personer får se sig själva i en ny stil.
Till sist, till alla oss som har passerat 40 så har jag hittat en inspirerande pinterestsida där man kan klicka och titta närmare på många snygga medelålders kvinnor som har en väldigt läcker stil. Mycket nöje! :) "Beleza sem idade", (pinterest.com).
Nedan, McCalls 7331, mönster till kofta, T-shirt, pennkjol och leggings. (89 kr, Alrups-sy.se/butik.) Det här mönstret kan man använda och skapa en "garderob" med plagg som passar ihop.
ingvor:

Dom kläderna var snygga fast det är i mjukis tyg, ofta kan jag tycka att dom inte har någon stil, så fel av mig
dessa var bra.

Svar: Jag tror faktiskt att det här mönstret kan bli en "klassiker" och kommer att finnas med i sortimentet länge :)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: