Sammet, sammet, mera sammet ...

I höst och vinter är sammet väldigt modernt. Tittar man efter så finns det sammet överallt.
I möbelkatalogerna och i inredningsreportagen. Vill man inte köpa en ny sammetssoffa kan man köpa ett sammetsöverdrag till sin IKEA-soffa - "Nu kan du klä din soffa i sannet - höstens hetaste material", femina.se. Och givetvis kuddar och gardiner i sammet.
Vad det gäller mode så har jag ocskå sett massor av sammet. Skor och kängor i sammet, jackor, klänningar, smoking i sammet, och även kostymer och toppar i sammet. 
Jag har tittat i min tygsamling och hittat tre sammetstyger, och jag vill gärna hinna sy något till mig själv innan jul. Men just nu är det mycket som ska göras, får väl se hur det blir. Kanske blir det en liten kudde i alla fall ...
Här är några inspirerande länkar.
"Shoppingtips: Lenaste sammet", blogg.damernasvarld.se/susanne 
"Fall Fashion Must Have: The Velvet Robe", styleby.nu 
"11 sammetsplagg att shoppa nu", elle.se 
"Vinterns hetaste (fest)trender!", blogg.damernasvarld.se/susanne 
"21 trendiga köp i sammet som är helrätt just nu", chic.se 
Fler inspirerande bilder på sammet: www.pinterest.se/alrup/sammet 
Förutom sammet så är det glitter som gäller. Vill man glittra lite lagom så kan man sätta på sig en brosch, det lär tydligen vara modernt igen. Jag samlar lite på broscher och har några stycken. Det är väldigt praktiskt med broscher tycker jag, och oroar mig faktiskt inte det minsta för att det sägs att det är ett "tantsmycke". Och har man fyllt femtio har man förresten rätt att vara hur tantig man vill, det har Camilla Thulin sagt, så det så.
"Så bär du höstens hetaste accessoar", ulrika/femina.se 
För dem som är intresserade av modehistoria och 1900-talsdesigners så kanske ni märkte att det fanns ett uttryck av Christobal Balenciaga i det sista avsnittet av tv-serien "The Collection"? Claude Sabine, han som designar och ritar kläderna och som dessutom kan sy själv (precis som Balenciaga), visade några nya klänningar för en journalist och han sa att hans idé var att "klänningen ska anpassa sig efter kroppen, inte tvärtom". Det tyckte Balenciaga också. Man kan se det sjunde och sista avsnittet av The Collection i tre dagar till på SVT-play. Hoppas det kommer fler säsonger, men det måste det ju göra eftersom det slutade så ... ovisst.
Läs gärna min blogg om Balenciaga från augusti 2016 - "Christobal Balenciaga 1895-1972", alrupssy.blogg.se. Dessutom har jag samlat bilder på vackra Balenciagakläder på Pinterest, pinterest/alrup/christobal-balenciaga
Nedan burda 6829, mönster till omlottklänning med drapering, stl 34-44, 119 kr + frakt
Nedan, Burda 9376 Easy, mönster till söt barnklänning och toppar, väldigt lättsydda plagg, 119 kr.
 Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]din beställning. Vi kan skicka samma dag. 
 

Kommentera inlägget här: