På önskelistan: en promenad i St. Germain-des-Prés

Läste franska Vogue på nätet. Där fanns ett par tänkbara önskelistor som parisiskor kunde göra, parisiskor som bor i olika delar av Paris och som har olika stil (som anses typisk för just det området !?). 
Först en promenad i Saint Germain-des-Prés (latinerkvarteren), och sådana saker som man kan köpa där. (62 bilder) -  "Cadeaux, les wishlists de Noël des Parisiennes : une proménade à Saint Germain des Prés", (vogue.fr). Här är presenter som den typiska chica fransyskan gärna vill ha, åtminstone är det så jag föreställer mig den typiska chica parisiskan. Jag gillar också latinerkvarteren i Paris. 
Sedan har vi en annan "typisk" fransk stil: den bohochica parisiskan som bor på högra stranden (rive droite). Här är bilder på saker från hennes önskelista med drömjulklappar - "Cadeaux, les wishlistes de Noël des Parisiennes : une balade au Canal Saint Martin", (vouge.fr). 
Alla fransyskor, och många andra kvinnor också, vill gärna ha vackra underkläder och en skön sidenmorgonrock. Det finns en fin sidenkimono med på den första önskelistan, den med stil typisk från Saint Germain. Men man kan sy sig en sidenkimono själv, det är inte särskilt svårt. Dessutom kan man gärna sy en till någon annan när man ändå håller på. Ett år sydde jag sidenlinnen med sidenbyxor till två av mina släktingar och det var uppskattat.
Nedan, Vogue 8888, mönster till morgonrock i två längder, underklänning och linne och trosor. Storlek 32-40 (6-14) och stl 40-46 (s 14-20), 129 kr köp mönster on-line Alrups-sy.se.
Om man vill sy fina underkläder så har Vogue ett par mönster till, se gärna voguepatterns.../lingerie(Alrups-sy.se har alla Voguemönster i lager). 
Siden är ett väldigt skönt och praktiskt tyg. Om man syr i siden är det bäst att använda silkestråd i maskinen, gutermann har silkestråd i sitt sortiment och det finns i välsorterade sybehörsaffärer. Sytrådsrullen är då av ljusblå plast. Jag tvättar helst mina sidenkläder för hand men många kör dem i tvättmaskinen. Här är tips på hur man tvättar sidentyger: "Hur tvättar man silke?", angelicascloset.chic.se
Nu återvänder jag till fransyskorna. Det sägs att de aldrig tröstäter om de känner sig deppiga, de går och köper sig snygga underkläder i stället. Eller så är det bara ännu en av myterna kring hur fransyskorna håller sig så smala ;) Man blir i alla fall inte tjockare av att köpa underkläder, möjligtvis fattigare.
På Pinterest har jag samlat bilder på franska kvinnliga ikoner - pinterest.se/alrup/franska_ikoner.
Franska Vogue Paris webb har en adventskalender där man får ett nytt citat av Karl Lagerfeld varje dag. (Le calendrier de l'Avent =Adventskalender). "Le Calendrier de l'Avent des Citations de Karl Lagerfeld dans Vogue Paris", vogue.fr. Man kan försöka översätta dem, en trevlig övning om man vill öva franska. 
Lagerfeld kallas för en "citatmaskin" och det förstår man eftersom det finns en hel bok fylld med hans citat: "The World According to Karl", (engelska, bokus.com). Vill man inte köpa boken så finns många av hans citat på engelska på BrainyQuote: "Karl Lagerfeld Quotes". Där finns flera sidor med citat av kändisar från modevärlden som: Coco Chanel (brainyquote); Yves Saint-Laurent (brainyquote); Diana Vreeland (brainyquote); Jean Paul Gaultier (brainyquote), m.fl  
Diana Vreeland, känd redaktör för amerikanska Vogue, var en tuffing. Jag har skrivit om henne tidigare se gärna: "Think Pink, som Diana Vreeland sa", (blogg 141008). Och Stil i P1 har gjort ett bra program om henne "Diana Vreeland - legendarisk chefredaktör för Vogue"
Lite mer om julfirande i Paris, här är ett bildreportage från Bonjour Paris the Insider's Guide: "A Photo Tour of Paris's Beautiful Holiday Decorations", (bonjourparis.com)
I dag är det den 22 december och jag översätter som vanligt. Eftersom jag lyssnar på musik samtidigt så får det bli julmusik. Just nu är det cd:n "Merry Christmas, Baby" med Rod Stewart. Jag översätter 40 minuter åt gången och sedan tar jag en kort paus och syr lite. Hoppas att min mörkblå klänning blir klar, men jag har bara halskant och fåll kvar så det ska nog gå bra. 
Jag håller också på och förbättrar Alrups webbsidor med Simplicitymönster så att det ska bli lättare för mönsterkunderna att hitta rätt mönster, och det är ett trevligt jobb eftersom jag får tillfälle att titta närmare på Simplicitys mönster. Vi har c:a 800 st, tror jag, och sedan finns flera av dem i två storlekspaket. Det är i alla fall väldigt många lådor med mönster i mönsterlagret. Jag jobbar mig metodiskt nedåt i listan till vänster på Alrups Simplicity-webbsida och har just gjort färdigt Simplicity plus sizes. Nu ska jag börja på herrmönstren.
Vi ska fira jul hemma med familjen och i år ska jag satsa på att slappna av och ha det skönt. Vi ska inte göra julbord på julafton utan äta en god middag i stället, men kanske en julinspirerad förrätt. För några år sedan, när både farmor och mormor levde, så höll vi på att laga julmat i flera dagar innan julafton och sedan fick man äta rester ungefär lika länge. Nu känns det inte lika viktigt längre med julbord. Lyckligtvis får var och en göra som de vill och just nu känner vi ingen press att följa mattraditionerna. Dessutom är en av sönerna vegetarian och ingen av oss är särskilt förtjust i sill.
Yngste sonen har föreslagit att vi ska göra julpizza på juldagen, dvs hemmagjord pizza med skinka, prinskorv etc. Men då protesterade äldste sonen som ville ha kalkon som vanligt. Mellansonen vill ha något vegetariskt ... 
Jaha, vi får väl se. Kanske julpizza med skinka, prinskorv, kalkon och tomater? Lugn och ro var det ju.
Det viktigaste är att man får umgås och ha trevligt, och familjen samlas redan i morgon kväll. 
Men jag tänker även koppla av ensam i jul och jag har laddat upp med några bra böcker. Sedan har jag börjat "prenumerera" på Readly (go.readly.com/magazines), och där kan man läsa hur många tidningar man vill via nätet. En superbra idé som jag fick av Ann-Christin, en god vän till mig. Tack vare Readly kan jag läsa massor av tidningar på min platta, utländska tidningar också. Och det kostar 99 kr per månad och är både billigt och miljövänligt eftersom jag inte får en massa papperstidningar hemma.
Och sedan tänker jag "smita undan" i jul och sy en del också. Och sedan vill jag se klart serien "the Crown" på Netflix också, den är ju superbra.
(Jaså, julen är bara tre dagar? Ingen stress, var det ju. Och det är lika illa att stressa för att hinna göra en massa trevliga saker, det vet jag mycket väl.)
Nu önskar jag dig som läser detta en riktigt God Jul! Och en lugn och skön sådan ...
Kommentera inlägget här: