Fransyskor ägnar sig nog inte åt strobing ...

Jag gjorde några (diskreta) iakttagelser angående franska medelålders kvinnor och deras stil när vi var i Frankrike förra helgen, och jag tänkte dela med mig av dem. Detta är ju förstås bara mina intryck.
  • De satsar ofta på enfärgade kläder.
  • De skapar en personlig stil genom smycken och accessoarer. Ofta har de ett iögonenfallande smycke, eller ett par stora örhängen, och kompletterar sedan med scarf, skärp, solglasögon etc.
  • Accessoarer är viktiga - boots, handväska och handskar.
  • De väljer (enfärgade) kläder i modell/skärning som smickrar just deras figur. Här strävar man inte efter att klä sig likadant som alla andra.
  • De använder makeup, men det ser ut som om de mest markerat ögon och läppar, inte som om de stått en halvtimma framför spegeln och jobbat med olika skuggor och foundation. Fast det är kanske bara som det ser ut, de kanske har ägnat flera timmar åt klädsel och makeup.
Målet verkar vara att de ska se ut som om de bara klätt sig och sminkat sig så där i förbifarten, och de verkar ha en naturlig självsäkerhet. "Klart att jag har piffat till mig lite, det tänker jag inte ens på." 
Jag tänker på de där små flickorna mellan 5 och 10 år som springer omkring och leker trots att de har kjolar och jackor på sig, de är helt enkelt vana vid att vara snyggt klädda. 
Resultatet blir kanske att man som vuxen blir så där naturligt chic, det är en självklarhet.
Och därför tror jag att fransyskor aldrig skulle satsa på strobing (att "skulptera" fram ansiktsformen med hjälp av olika skuggor, typ Kim Kardashian), det ger helt enkelt intryck av att man har ansträngt sig alldeles för mycket. Undrar du över vad strobing är, titta här: "Så lyckas du med contouring och strobing!", elle.se 
Nu har det tydligen kommit en ny (nygammal) typ av sminkning, draping. Läs gärna: "Senaste trenden - Draping, vad är det?", damernasvarld.se.
Men vi som var med på 80-talet kan nog redan det där, vi ska nog bara välja lite mer diskret färg på rouget i dag ;)
Jag samlar förrestan på bilder på damer med "stil" på Pinterest, titta gärna på dem: pinterest.se/alrup/damer-50plus. 
Nedan, Vogue 9038, mönster till cape med variationer och två längder, 115 kr.
Fler Voguemönster hittar ni på vår Vogueavdelning - Alrups-sy.se/vogue. Vi lagerför alla mönster.
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se
. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring eller mejla din beställning. Vi kan skicka samma dag. 
Kommentera inlägget här: