Blandade retro"nyheter"

Jag befann mig inte i Trollhättan förra helgen, i så fall skulle jag definitivt ha gått till Högskolan Västs parkering och tittat på alla fina bilar och stiliga damer som deltog i "Ladies run for fun", ett veteranfordonsrally för kvinnor. 120-tal damer och ett 40-tal bilar deltog. Läs reportaget och titta på de fina bilderna här: "Vackra damer i gamla bilar", (ttela.se). Det är jättekul att se hur damerna ofta har matchat kläderna med årsmodellerna och designen på bilarna. Här fanns hippietjejer, stiliga 80-talsdamer och 50-talsbrudar. Jag är ledsen att jag missade detta tillfälle i år också.
På tal om snygga retrokläder så råkade jag se en film med Demi Moore för några veckor sedan. Hon hade jättesnygga kläder på sig. Demi Moore och Michael Caine hade huvudrollerna och filmen var bra, men kläderna var bäst. Har ni Cmore film kanalen så passa på. Den heter "Flawless", (imdb.com)
Till sist. Titta på Anna Neahs syrum! Det är jättesnyggt, praktiskt, perfekt och ... helt underbart :)
Hon har lagt upp många bilder på sin blogg och jag sitter där och blir både angenämt avundsjuk och inspirerad. Jag måste göra i ordning mitt syrum. Det måste vara ett rent nöje att ha ett sådant syrum.
Titta på Anna Neahs blogg, , det är en av de bästa sybloggarna som finns. annaneah.se/...syrummet/kladkammaren.)
Gretchen Hirsh är en annan bra sybloggare, Gerties Blog For Better Sewing, (www.blogforbettersewing.com). Den här damen har även gjort böcker om hur man syr retroinspirerade kläder, (de finns att köpa på bokus.com). Men hon designar även symönster för Buttericks. 
Nedan, Butterick 6380, Patterns by Gertie, mönster till klänning. 89 kr, (köp mönster on-line Alrups-sy.se).
Till den här klänningen har hon gjort en liten jacka och fodrat dem med samma tyg som i klänningen. Se bild nedan. Butterick 6390, Patterns by Gertie, mönster till kort jacka med bröstfickor. (köp mönster on-line Alrups-sy.se)
Fler mönster till retroinspirerade kläder finns i vår avdelning Alrups-sy.se/RETRO
Kommentera inlägget här: