Modeböcker m. m.

Augusti, kanske årets värsta månad, det tycker i alla fall jag. Massor av getingar, varmt och kvavt och fuktigt.
Hittills i sommarhar det varit omväxlande solsken och regn, men jag har hittat på en lösning. Jag försöker leva ute på terrassen så mycket som möjligt. Jag jobbar, läser däroch det går även bra att stryka. Vi har inte någon inglasad terrass, men det är tak över en bit av terrassen och där kan jag stå, även när det regnar.
Vädret har inte inspirerat till segling, men det kanske kommer.
Sommar är lika med läsning, i alla fall för mig. Hurra för Bokbörsen! Där kan man köpa böcker som man inte kan hitta i affärerna längre och dessutom känner man sig miljömedveten.
Jag har köpt två böcker om 1900-talets modehistoria. De var båda i jättefint skick.
Den ena var 100 år av mode, Förlag historiska media 2001, Översättning: Ingrid Ingemark, Faktagranskning: Lotta Lewenhaupt, Rådgivande sakkunnig: Ingrid Schrewelius. Se bild nedan.
Hittar ni den här boken på Bokbörsen eller i ett antikvariat så köp den. Väldigt bra. Mitt exemplar var dessutom i nyskick.
Sedan köpte jag Mode - Designernas århundrade 1900-1999, Charlotte Seeling, översatt från tyska 2001. En riktig tegelston, stor och tung, och massor av intressant läsning och fina bilder. Boken kostade 200 kr och frakten 110. Boken saknade pappersomslag, och ser inte så rolig ut utanpå, men är desto bättre inuti...
Nedan, ett uppslag om Karl Lagerfeldt. Se bilden t h, en mycket ung Lagerfeldt ihop med Yves St Laurent och några modeller.
Nedan, ett annat uppslag i boken, och här handlar det om Jean Paul Gaultier.
Efter att ha sett utställningen "Bara det bästa" på Röhsska i Göteborg (se blogg 1 juli 2016), blev jag intresserad av att jämföra Christian Diors och Christobal Balenciagas design, och det har jag försökt göra i sommar. Dessa två böcker var till stor hjälp.
I går hade jag ett mycket trevligt samtal med M, en likasinnad kund som köpte mönster till kappa. Hon rekommenderade varmt en bok som heter Vogue : klänningar, och som hon hade köpt på Akademibokhandeln. M sa att boken var fantastisk och absolut värd varenda krona, trots att den är ganska dyr. (Jag hittade den på Akademibokhandeln on-line och där kostar den 569 kr.) Jag har tänkt att önska mig den i julklapp, förutsatt att jag kan hålla mig så länge :)
Vi pratade om tyger och böcker och nya symaskiner, och M gav en eloge till "Symaskins Arne" i Kalmar som fick hennes man att inse att en symaskin som kostar 7000 kr faktiskt är mycket billigare än hans båtomotor, och att en symaskin är ett väldigt bra köp.
(Dessutom kan man ha nöje av symaskinen året runt, eller hur? Räknat på årsförbrukning är en symaskin verkligen billig och i synnerhet om man jämför med en båt som man oftast bara använder under det varma halvåret.)
M berättade att hon brukar köpa böcker om mode, sömnad och mönster på antikvariat och loppis, där man kan hitta riktiga fynd. Jag vidarebefordrar detta och tänker hålla ögonen öppna i framtiden.
Dagens mönstertips, kommer från ovanstående kund. Hon köpte bl a ett mönster till kappa med raglanärm och som är insvängd i midjan. Lämpligt mönster för olika tygsorter, restbitar och dylikt. Se bild nedan.
Butterick 6254, mönster till kappa, design Katherine Tilton, 89 kr (Alrups-sy.se mönsterbutik on-line).
Kommentera inlägget här: