Ska du på maskerad i allahelgonahelgen?

Jag vet inte om Halloween har slagit igenom i Sverige. Skulle inte tro det, i alla fall inte på samma sätt som i en del andra länder. Men jag har förstått att det är många som passar på att ha maskerad, främst ungdomar. Det sägs att svenskar inte gillar maskerader och att klä ut sig, men det är säkert individuellt. När vi var unga så hade man ju temafester och togapartyn. Vad det gäller mönster till historiska kläder så köper kunderna det året runt.
Jag hittade några trevliga bilder på olika maskeradidéer och kläder på tidningen Chics hemisda: "14 snygga halloween-kostymer för dig med koll", (chic.se). Där fanns även några bilder på "Hollywoodstjärnornas bästa Halloweendräkter", (chic.se). Här är lite tips på sminkning (den är från i fjol): "Fixa Halloweenkostymen med vackra makeuper", (damernasvarld.se). Om man inte ska på maskerad men ändå vill vara lite Halloween-klädd så får ni ett tips från Valerie Aflalo från förra året. "Halloween-fin", (valerieaflalo.damernasvarld.se).
För några år sedan hade vi en svart fest, eller en spökfest som barnen kallade det. Alla vuxna skulle vara klädda i svart, och farmor och farfar hängde gärna på, och barnen fick tillfälle att klä sig som skelett och döden och spöken. Vi hade riktigt trevligt. Svart duk hade vi också. Jag köpte en bit krossad sammet och den behövde inte ens fållas. Lite inspiration ifall man vill sy en ny svart klänning: "15 snygga svarta klänningar till Halloween", (chic.se).
I fjol sydde jag en lång svart mantel till Filip, då 14 år, i julklapp, och det gick åt en massa meter tyg. Numera använder han den som morgonrock, och man får passa sig så man inte sätter kaffet i halsen när han kommer in i köket på morgonen. Jag tog ett kort på honom när han gjorde entré på sin födelsedag den 5 oktober i år.
Jag använde burda 2483, mönster till trollkarlsmantel, när jag sydde den.
Vi föräldrar klär inte ut oss längre och det där med "Trick or treat", har vi aldrig brytt oss om. Men sönerna har väl varit på några maskerader de senaste åren.
Lite tips till er som vill skoja med tonåringarna, eller andra, när de kommer hem sent på natten efter festen: "11 Halloween-pranks...", (amelia.se).
Nedan, Burda 2376, mönster till 20-talskläder, (Alrups-sy.se/butik).
Jag skulle gärna vilja gå på en fest med 20-tals tema. Jag spatserar gärna omkring i en "flapperklänning" som inte sitter åt i midjan, har långa handskar och viftar med ett långt cigarettmunstycke (utan cigarett, eftersom jag slutade för 22 år sedan)- Herrarna har givetvis smoking och vi smuttar på spännande drinkar. Visst låter det kul?
Ärligt talat ska maken och jag tillbringa allahelgonahelgen ute på landet med god mat, iförda myskläder och titta på en massa spännande, otäcka filmer.
Fler maskeradkläder hittar ni på vår avdelning: alrups-sy.se/ lajv
ingvor:

20 tals klänningarna är så fina tycker jag.
Ha en fin dag

Svar: Jag håller verkligen med, de är verkligen fina :)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: