Vi är en hundälskande familj utan hund

Alla kan hitta en hundras som passar dem. I vår familj gillar vi hundar och alla har alla sin favoritras, även om det växlar ibland. Maken gillar cockerspaniels, Gustav föredrar schnauzer, Filip tycker om cockapoo (en korsning mellan cockerspaniel och pudel) och just nu vill jag ha en pomeranian. Erik vet inte riktigt, men han gillar definitivt hundar.
Problemet är att en av oss är allergisk mot hundar så vi kan inte ha någon. Det är faktiskt riktigt synd. Jag jobbar ju hemma dessutom och skulle faktiskt behöva gå några promenader varje dag. En dag kanske man hittar en riktigt bra medicin och då ska vi ha hund, eller hundar. Vi behöver inte läsa den här artikeln: "11 anledningar till att alla borde ha en hund", (elle.se).
Att välja ras är inte så lätt. Och stämmer uttrycket "sådan herre sådan hund?". Jag är kanske en typisk knähund ;) för jag har haft en liten vit bichon frisé, Emmy. Hon hade ett skotskrutigt halsband med en röd rosett. Många tycker säkert att det är fånigt med rosett, men jag tyckte att hon var jättegullig. Vad säger hundarna om sina hussar/mattar? Vi har vänner i Göteborg som har en hund som är en korsning mellan portugisisk vattenhund och labrador, han är jättego. Grannarna har en collie, men sedan har de fått ta hand om dotterns hund och det är en nakenhund, de har alltså två väldigt olika hundar/raser. Men det säger ju egentligen ingenting om deras ägare i det här fallet, möjligen collien då förstås.
Det finns gott om bilder på husdjur på nätet, mest katter. Jag hade sett bilder på "Grumpy cat", (sv.wikipedia.org), hon finns ju överallt på sociala medier och Youtube. Men så för ett tag sedan fick jag se en kort film på amerikanska Vogues hemsida med en liten hund som ser ut som en nalle, en pomeranian, som heter Jiff. "Jiff the Pom Becomes a Vogue Editor for a Day", (vogue.com). Här har vi alltså en liten hund som ser ut som en nalle, som kan gå på bakbenen och dessutom verkar ha roligt. När jag kollade upp det visade det sig att Jiff är en berömd liten vovve. Här är Jiffs Instagramkonto, (instagram.com). Det finns många videos med Jiff på Youtube: JiffPom - Youtube.com. Dessutom har Jiff ett Guinessrekord - i att gå på bakbenen. Det bästa är att han verkar ha så roligt.
Hundar med kläder, ska de ha det? Visst, en scarf eller en rosett är väl okej. Men kläder? Personligen bryr jag mig inte hur andra gör, bara hundarna mår bra och trivs. Gulliga hundar finns det många, men eleganta hundar? Jodå. Titta på hunden i den här artikeln "Här är hunden som klär sig bättre än vad du gör", (café.se). Även där finns ett instagramkonto: Mensweardog, instagram.com. När jag läste om hundar råkade jag hamna på den här franska onlinebutiken där man kan köpa hundkläder, mat, våtservetter och annat som den lilla vovvsingen behöver. (?!) "Cherry dog - le temple du chien Mignon.", (cherrydog.fr). Men det finns liknande butiker även i Sverige som till exempel "Le chien", (lechien.se) och "Pupstore - lyxiga prylar till de fyrbenta", (pupstore.se).
Det finns riktigt bortskämda hundar som Neville, Marc Jacobs hund "The Best of Marc Jacob's Dog on Instagram", (vogue.com). Eller Valentino Garavanis mopsar: "Valentino's Pugs", (Youtube.com).
Även om man fnyser åt hundkläder, så kan det säkert vara skönt för vovven att ha ett hundtäcke när det är kallt och blåsigt. I synnerhet när de börjar bli äldre och inte orkar springa omkring eller är frusna av sig, som nakenhundar till exempel.
Nedan, McCalls 6455, mönster till hundbädd och hundtäcken, 89 kr, (Alrups-sy.se/butik.)
Vill man kan man sy hundtäcken själv, och hundkläder också förstås. Vi har till och med mönster till maskeradkläder till hundar. Söker ni efter mönster till hundkläder så titta under mönsterföretagens "avdelningar" för dockor/hundar. Titta till exempel på Simplicitys dock/hund-avd. och Buttericks dock-/hundavd.
Kommentera inlägget här: