Recept till snabb och jättegod rabarberpaj!

Raberberna växer och frodas ute i trädgården. I söndags gjorde jag en ny sorts rabarberpaj efter ett recept som jag hittade i tidningen Tara. Den blev väldigt god. Se bild nedan.
Fast jag följde inte receptet riktigt. Och jag valde att ha smördegen/pajlocket överst. (Man skulle vända den upp och ner egentligen.)
"Tarte Tatin på rabarber" (recept från Tara)
6 bitar, tid: 30 min
60 g smör
1 dl rörsocker
2 msk vatten
300 g rabarber, i 1-2 cm bitar
(2 msk finhackad syltad ingefära)
1 rulle kyld smördeg, rund
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en stekpanna med ungsfast handtag. Tillsätt socker och vatten, Koka ihop under omrörning till sockret löst sig.
2. Lägg i rabarber och ingefära. Låt puttra så det får en gyllene färg, 3-5 minuter.
3. Ta från värmen, lägg degen över rabarbern som ett lock. Pressa ner kanterna ordentligt.
4. Grädda i mitten av ugnen cirka 20 minuter. Låt vila någon minut. (Lägg en tallrik över pannan och stjälp försiktigt upp, tänk på att sockerlagen är varm.)" 
Min variant: Jag avstod från ingefäran. Hittade inte någon rund smördeg så jag använde bitar i stället och skar dem så att de blev "tårtbitar" i stekpannan. Jag stjälpte inte upp pajen, tyckte det var snyggast att servera den som den var, i stekpannan, se bilden ovan.
Den här pajen var både SNABB, enkel och GOD!
Nedan, Vogue 8643 Vintage circa 1952, mönster till förkläde i retrostil, 129 kr, (Alrups-sy.se/butik).
 
ingvor:

Det lät gott, ska prova.
Ha en fin dag

Svar:
M. Alrup

Kommentera inlägget här: