Hijab och mode, mönster till hattar och turbaner

I Damernas Värld nummer 7/ 2015 läste jag en väldigt intressant artikel: "Koll på hijabstern". Sedan googlade jag en del av kvinnorna som nämndes, bla a Ascia Farraj som har bloggen the Hybrids, (hybridheadpiece.com), ihop med sin man. Läs gärna artikeln "Hijab sätter trenden", 18 april 2015 (svd.se).
I Sverige har vi en designer som skapade en hijab för poliser för några år sedan. Se inslag (3 min) från svt.se kultur 22 april: "Hon moderniserar muslimskt mode" (svt.se/kultur).
Jag tycker att det här med muslimskt mode är intressant. Jag lyssnade på programmet Stil i P1 från 20 mars: "Muslimskt mode - mer än bara hijabs, jilbabs och kaftaner", (Sverigesradio.se).
Det finns många som vill ha en klädsam huvudbonad, som inte är en hatt, av andra skäl än religiösa. Jag har sålt många mönster till turbaner och snygga sjalar som ska bäras på huvudet. Många hijabs, eller turbaner är väldigt snygga. Ett tips är att titta på hijabmode på instagram eller googla bilder. Där kan man få mycket inspiration ifall man vill sy (designa?) olika turbaner/huvudbonader.
Nedan, McCall's 4116, mönster till turbaner/huvudbonader, 89 kr (Alrups-sy.se)

Maken och jag har precis gjort en speciell avdelning i mönsterbutiken on-line för att kunderna lättare ska hitta mönster till olika hattar. Här finns mönster till hattar, coiffer, retrohattar, barnhattar och, faktiskt, herrhattar. Titta på Alrups-sy.se/HATT.  
Kommentera inlägget här: