Viva la Mamma! från catwalken i Milano

I tidningarna på nätet finns det just nu massor av bilder från Dolce & Gabbanas modevisning i Milano. "Helgens modesnackis", (Caisa/damernasvarld.se).
D & G:s Höstkollektion 2015 tillägnas familjen, men framför allt mamma. På catwalken fanns modeller som är mammor (= kvinnor, inte 16-åriga flickor) och 11 barn, plus en höggravid modell. Väldigt kvinnligt mode, och barnkläder, i vitt, svart, champagnefärgat, gammalrosa och ljusblått, röda rosor och svart spets. Wow! Se bilderna på kläderna här: Dolce & Gabbana Fall RTW Runway, (vogue.com)
Jag läste Stefano Gabbanas kommentar i amerikanska Vogues artikel om visningen  "Dolce & Gabbana / Fall 2015", (vogue.com), - "The word mamma is not fashion ... It means love".
Här är en kort intervju med en av modellerna som hade sin lilla (jättegulliga) dotter på fem månader med sig: "Dolce & Gabbanas Mother Mom Mania! How Ashleigh Good and Her Baby Daughter Joined the Runway Cast", (vogue.com).
På tal om kvinnoideal, och mammaideal, så är Valerie Aflalo säkert ett sådant. Titta på bilderna på henne och hennes dotter när de gjorde köksreportage hemma hos famljen: "Vårt kök i Family Living" och  "Behind the scenes", (valerieaflalo.damernasvarld.se). Det ser helt otroligt fina ut. En röst viskar i mig att så ser det nog inte ut alltid hemma hos dem, men som ideal fungerar de väldigt bra.
Mera kvinnoideal/mammaideal. Jag läste ett reportage på amerikanska Vogues hemsida skriven av en kvinna som hälsar på hemma hos en parisisk mamma och hennes lilla ettåriga dotter. Det är (troligen?) menat som tips om hur man blir en typisk chic parisisk småbarnsmamma. "Parisian Yummy Mummies Have It Down: A Guide To Chic Child Rearing", (vogue.com). Jag blev helt konfunderad och var tvungen att kolla datumet igen. Jo, den publicerades 5 mars 2015. Den kunde lika gärna ha varit från 50- eller 60-talet. 
Fast klädtipsen var faktiskt smarta och praktiska. Hon hade få ombyten som hon kunde kombinera. 
Då och då läser man om folk som varit i Frankrike och blivit så imponerade av de väluppfostrade barnen. Hur bär de sig åt? undrar de. Jo, det kan man fråga sig. Jag lånade en bok på biblioteket för ett par år sedan: "Franska barn kastar inte mat : hemligheten som gör dina barn matglada, självständiga och nyfikna", Pamela Druckerman, 2013, (bokus.se). Jag tyckte den var riktigt underhållande. Men 2013 hade jag ju inte heller någon press på mig längre. Det var för sent att lära mina barn att inte kasta mat när de var 12, 18 och 19 år. Men de har aldrig kastat mat. Så vitt jag kan minnas ;)
Fast de spillde en hel del ...
Nedan, Butterick 5796, mönster till mammakläder, topp och byxor, 89 kr (alrups-sy.se/butik). 
Kommentera inlägget här: