På jakt efter modeinspiration för medelålders och 55-plussare

De senaste månaderna har det hänt två gånger att jag fått höra: " ... när man kommit upp i åldern " och det riktades till mig. Vem, jag? Vi? Jag vet såklart hur gammal jag är, rent förnuftsmässigt alltså, men jag har nog inte riktigt fattat det än.
I går, 24 mars 2015, gjorde jag en liten undersökning på nätet vilka av damtidningarna som riktar sig till vuxna kvinnor (= och medelålders eller äldre) som har en modeavdelning. Tara och M-Magasin har ingen speciell modeavdelning. (Här blev jag besviken). De traditionella "tanttidningarna" Hemmets Journal och Allers hade inte heller någon. 
De nättidningar som har modeavdelningar är Året Runt (aretrunt.se) och Femina (Femina.se). Heja!
Bäst är Femina, tycker jag, här finns många tips och mycket inspiration både vad det gäller shopping och när man vill sy något, och de lyckas med konststycket att visa kläder som passar kvinnor i alla åldrar.
Tidningen Feminas riktar sig väl till alla, oavsett ålder, och jag har läst den ända sedan 1970-talet. Jag minns Feminas sykit på 70-talet där tygdelarna var utklippta innan. Jag pratade med min tandläkare om dem, och det är kanske fler som kommer ihåg dem. Jag köpte sykit till en blå bomullsblus och en jeanskjol i våder.
Titta förresten på bild 9 och jeanskappan i Feminas reportage "Denimtrender i vår", (Femina.se). En sådan kappa skulle jag vilja ha!
Jag är förresten trogen prenumerant på både Damernas Värld och Femina så länge jag kan minnas.
Vill man ha lite inspirerande bilder på snygga, välklädda medelålders kvinnor så kan man titta på dessa 12 bilder: "Now This Is Real Parisian Style", 2015-03-15 Vogue.com.
Nedan, BURDA 6774, mönster till kavaj, vida byxor och linne, 95 kr (Alrups-sy.se/butik)
 


Kommentera inlägget här: