"Västgöra Ryttare och Soldater" och två andra historiska föreningar

I dag sålde jag ett mönster till en historisk dräkt, manlig, och eftersom tv-serien Wolfhall snart ska börja sändas tänkte jag att man kanske skulle göra ett cosplay eller ett annat sorts event på grund av detta.
Men där hade jag fel, kunden tillhörde en förening som heter "Västgöta Ryttare och Soldater", registrerad i Vårgårda, och då blev jag givetvis nyfiken. (Jag kommer ju från Lidköping från början och det ligger inte långt därifrån.)
Föreningen har ingen egen hemsida, jag hittade i alla fall inte någon, tyvärr, men jag hittade fina bilder från en stor sammankomst 2009, då Westgiöta Gustavianer, Göteborg (gustavianer.com), Västgöta Ryttare och Soldater (Vårgårda) och Gustav II Adolfs Fotfänika, Göteborg, (giia.nu), träffades på Hedensborg i Larv.
Det ser riktigt trevligt ut. Gå in på föreningarnas hemsidor och titta på fler bilder!
Nedan, Simplicity 4059, mönster till renässansdräkter, herr, 105 kr, (Alrups-sy.se/lajv).
 
Jan-Ove "Mr Janne" Johansson:

https://www.facebook.com/groups/391244207671837/

Svar: Här adressen till Facebook gruppen Västgöta Ryttare och soldater: https://www.facebook.com/groups/391244207671837/?fref=ts
M. Alrup

Kommentera inlägget här: