Klassika sommarkläder och den vita skjortan

Den senaste tiden har jag ägnat mig åt att sy, och att översätta så att jag blir klar och kan ta semester. Jag är ledig från översättningen i en månad. (Mönsterbutiken har jag "öppen" som vanligt, även om det kanske blir ett par dagars extra leveranstid.)
Just nu vill jag bara sy hela tiden, precis som när man var liten och fick en ny leksak. Den nya symaskinen är jättebra. Den syr perfekta sömmar och den är rolig att sy på. Den här nya sylusten har fått mig att köpa nya tyger också. Det enda jag behöver nu är TID!
Semester=packning. Vi ska väl ut och segla och då kan man inte ha för mycket kläder med sig. Det blir väl det vanliga: randig tröja, knälånga shorts, jeans, kjol, klänning och T-shirts och stora svala skjortor. Seglarskor och sandaler, baddräkt, solhatt och keps, och två knälånga tunna "kaftaner". För er som vill vara moderna så råkar den marina stilen vara "inne", igen. Lyssna gärna på Stil i P1, "Om den klassiska sommarstilen" från 2010, (sverigesradio.se). Stora vida mjuka sköna skjortor är skönt, men de passar inte så bra på mig som är kort och kurvig, alltså syr jag mina skjortor själv och ger dem lite extra vidd över höfterna och bystveck.
Titta på "Så stylar du vita skjortan", (Femina.se).
Nedan, McCalls 6932, mönster till herr/damskjorta, 89 kr.(Alrups-sy.se/butik).
 
 
 
 
ingvor:

Önskar dig en härlig sommar.

Svar: Tack detsamma! Hoppas vi får mycket sol
M. Alrup

Kommentera inlägget här: