Inspiration inför vårens syprojekt

Utanför är det grått, grått, grått och det regnar. Jag har deadline på en översättning i dag och jobbar på. Skönt att man inte behöver gå ut.
Fast det är just då som man börjar längta efter våren. Alla som syr har anledning att titta på vårmodet i god tid. När jag tog lunch i dag så passade jag på att frossa lite i bilder på vårmodet. "Tjuvkika på vårens mode från våra svenska designers", (damernasvarld.se). Och "5 snygga pre-spring 2015-trender", (damernasvarld.se). Jag har läst att jeanstrenden fortsätter, att det kommer vadlånga kjolar och bohochica långa klänningar. Mycket jeansblått, ljusblått och kakigrönt. Kakigrön är en färg som är snygg ihop med vitt, jeans, mörkblått, svart, konjaksbruna eller naturfärgade accessoarer. Enligt The You Way blir det mycket ränder: "Ränder åt alla håll och kanter", (aftonbladet/theyouway.se). På Feminas hemsida tittade jag på "Klassiska nyheter", (ulrika/Femina.se). Jättesnyggt, även om det var Ralph Laurens höst/vintermode 2015-16. Jag blev så nyfiken att jag kollade upp hela kollektionen på brittiska Vogue - "Ralph Lauren, Pre - autumn/Winter 2015-16", (vogue.co.uk). 
I morgon har jag ledigt och då ska jag kolla min tygsamling ifall jag har något jag kan sätta "tänderna" i.
Under jul och nyårshelgen gjorde jag klart en ny översiktsplan till mönsterbutiken, alrups-sy.se/overview. Där har jag utgått från att man vill ha mönster till ett speciellt plagg och att man lätt ska kunna kolla vad alla de sju mönsterföretagen har att erbjuda. Hoppas kunderna tycker att det underlättar. Den finns en länk på butiksidan: "Hitta ditt mönster snabbt! Genväg till mönsterkategorier".
Nedan, BURDA 6916, mönster till klänning, 95 kr (Alrups-sy.se)
 
ingvor:

Vilka härliga kläder som ska komma Ralph Laurens kläder var så snygga tycker jag, det blir att sätta tänderna i.
Ha en bra eftermiddag.

Svar: Ja, och vissa verkade inte så svårsydda heller. Bra inspiration.Ha en trevlig kväll :)
M. Alrup

Karin:

Hej!
Säljer du mönster också till Finland?
hälsar en översättarkollega i öster

Svar: Ja, jag säljer mönster till Finland också! Skicka ett mejl så ordnar vi det.
M. Alrup

Kommentera inlägget här: