Julklappsfundering - sy grytlappar och dregglisar.

Detta är väl en stor julklappshelg. Om man inte vill trängas ute i affärerna och gärna vill ge en personlig julklapp så är det smart att sy presenter. I fjol sydde jag en ny morgonrock till maken, en svart mantel/morgonrock till yngste sonen (då 14 år), och ett förkläde till mellansonen. Jag fållade gardiner till den äldste sonens nya lägenhet. De roligaste julklapparna jag har sytt var när jag sydde linnen franska knickers (vida trosor) i aprikosfärgat siden till min svärmor och svägerska, det är drygt tjugo år sedan nu, (och det var innan jag hade fått tre barn). Det var väldigt roligt att sy i det mjuka sidentyget och de blev mycket glada, det minns jag.
Jag har inte bestämt vad jag ska sy för julklappar i år. Jag kanske ska göra det enkelt för mig och sy bomullsboxers till alla fyra herrarna i familjen. De har samma storlek så jag kan använda samma mönster till allihop.
Här är några andra funderingar på julklappar.
Grytlappar! Det behövs alltid, och det är bra gå-bort-present också. Men jag tänker inte använda något av mönstren som jag säljer i butiken den här gången, jag ska testa Åsa Almgrens variant. Jag följer hennes blogg och hon gör så fina saker. Dessutom låter hon så positiv angående sitt jobb som slöjdlärare och det gläder mig. I sin blogg "Kreativa Almgren" har hon en tutorial med tydliga bilder hur man gör hennes grytlappar, och det måste jag testa att göra. Här är en länk till hennes sida, (jag har frågat).
Nedan, "Tutorial Grytlapp", (kreativalmgren.wordpress.com)
Fler tips om man vill sy julklappar: Nedan, McCalls 6236, mönster till morgonrock och pyjamas, herr och pojkar. 89 kr.  Fler McCalls mönster: Alrups-sy.se/mccalls.
 Nedan, om man vill sy fint nattlinne eller morgonrock till syster eller väninnan: mönster Vogue 8888. 129 kr. Fler Voguemönster: Alrups-sy.se/vogue.
Nedan, sy dregglisar till småbarnen - Simplicity 1914, mönster till dregglis/haklapp med applikationer och litet gosedjur. Fler mönster till barn/barnkläder: Alrups-sy.se/barn
 Mönster till fina tofflor och glasögonfodral, McCalls 7068, 89 kr. Får man inte lite Marie-Antoinette känsla här? Lite 1700-talsstil? Det fanns fler modeller i mönsterkuvertet. (Alrups-sy.se/butik)
Sy en lång hemmakjol till tonåringen, gärna i svart velour, New Look 6388, mönster till kjol, 89 kr. Fler New Look mönster: Alrups-sy.se/newlook.
Ge bort en hemsydd nyårsväst till pojken, ctl 134-170. Burda 9433, mönster till kostym och väst, 109 kr. Fler mönster till festkläder barn finns här: alrups-sy.se/burda_barn_festmode
Ännu fler burdamönster finns på Alrups-sy.se/burda.
Eller varför inte sy en prinsessklänning från Disneyfilmen Frozen? Simplicity 1233, mönster till barnklänningar, 105 kr. Fler mönster till maskerad- och historiska dräkter, både vuxna och barn, finns här: Alrups-sy.se/lajv.
ingvor:

Är inne och önskar dig en trevlig advent.

Svar: Tack detsamma! Hoppas du hinner sy lite också. Jag försöker att få tid över vid symaskinen. :)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: