Nobelklänningar och Lisebergbesök

Det är mycket så här års. Julfester, julbord, lussefirande, adventsljusstakar och pynt som ska fram, och dessutom fyller mellansonen år. Och sedan vill jag se nobelfesten på tv. I år var det likadant. Erik fyllde 20 och efter brunch och presentöverlämning åkte hela familjen till Göteborg för att gå på Liseberg. Det verkade nästan som om det inte var meningen att vi skulle dit. Bussen var en kvart försenad och dessutom körde chauffören som en "biltjuv" eftersom det stod en ambulans och väntade vid torget, (vi förstod aldrig varför). Vi fick springa för att hinna med tåget, de andra fyra galopperade iväg som vinthundar medan jag kom efter och kände mig som en liten knubbig tax. Men vi kom med tåget, jag fick åka gratis, (vet inte varför, förmodligen tyckte tågvärden synd om mig. Jag var röd som en kräfta i ansiktet). I Göteborg råkade vi ta en spårvagn som åkte åt fel håll, (trots att Gustav bor i Göteborg nu och maken och jag bodde där i flera år). Till sist kom vi fram till Liseberg. Det var mycket folk, ganska kallt, men ändå mysigt. Vid femtiden hade vi tröttnat och gick till Gothia och åt räksmörgåsar. Sedan delade vi på oss. Erik skulle till Lysekil för att fira 20-årsdagen med kompisar, och vi andra åkte hem. Efteråt var vi nöjda och trötta allihop.
Det visade sig att vi hade tur denna dag, trots den lite motiga nedresan. Vi vann ganska mycket godis. Familjen vann totalt sex "stjärnvinster" och fyra mindre vinster. Folk tittade när vi fem gick omkring med två stora Anton Berg-lådor, två stora Marabou-lådor, en kartong med Malacogodis och en jättestor Twistpåse, plus fyra vinster till. Det kändes kul att vi hade varit så tursamma! Vi? Nja, egentligen inte. Jag vann ingenting, inte en enda liten chokladkaka ens! Det var bara killarna i familjen som vann. Jag får hoppas att de delar med sig...
10 december var det Nobelfest på tv, som vanligt. Nu ska jag gnälla. Jag tycker att de borde visa mer klänningar. Jag har tröttnat på att höra hur man ska uppföra sig och vad man får och inte får göra vid bordet, det tjatar man om flera gånger samma kväll, och varenda år dessutom. Det vore roligt om man pratade mer om festkläder. Så, nu var gnället klart.
Å andra sidan kan man titta på galakläderna på nätet. Förutom de kungliga damernas klänningar så kan man läsa en del om kläderna som Sara Danius, Alice Bah Kunke, Jennie Fridolin och Anna Kinberg Batra bar. Damernas Värld har gjort ett snyggt reportage: "Njut av klänningarna från årets Nobelfest", (damernasvarld.se). Tidningen Chic gillar prinsessan Sofias festklädsel: "Prinsessan Sofia var snyggast på Nobelfesten - så mycket kostade klänningen.", (chic.se). Alice Bah Kunke var snyggast, tycker jag. Men jag tycker, som så många andra, att Sara Danius var häftigast och mest magnifik (det där ordet dyker upp hela tiden när jag ser bilder på henne). Hennes rödsvarta sidenklänning var ... magnifik. "Sara Danius hyllas för sin Nobelklänning", (expressen.se). Jag hittade en kort intervju med klänningens designer, Pär Engsheden."Pär Engsheden om Sara Danius nobelklänning: "Den skulle visa hennes fantastiska personlighet.", (rodeo.net). Det här speciella sorts sidentyget skapades av designern Christobal Balenciaga (1895-1972) och som var nästan jämnårig med Coco Chanel
Balenciaga kom från Spanien men var verksam i Paris (1937-1968), och han kallas ofta för en modeskaparnas arkitekt. Det finns ett Balenciaga museum i Getaria, Spanien. Läs mer: Balenciaga Museoa, (christobalbalenciagamuseoa.com). Modehuset Balenciaga har en ganska tråkig hemsida, men på deras news-sida finns det en del roligt att läsa, (balenciaga.com/sv). Är man intresserad av att se mer av Balenciaga finns det en bra "sida" på Pinterest-Balenciaga, (pinterest.com/explore/balenciaga).
Vill man se fler bilder från Nobelfesten 2015 kan man klicka här: "34 bästa bilderna från Nobel", (svenskdam.se). SVT har satsat på ganska mycket material + tillbakablick på nobelklänningar: "Nobel 2015", (svt.se).
Nedan, McCalls 7124, mönster till lång klänning, 89 kr (Alrups-sy.se/mccalls). 
Vill man se fler mönster till fest/balklänningar, se:  Alrups-sy.se/bal.
Jag kan inte låta bli att ta med det här retromönstret också. Burda 6892, retromönster till lång klänning med raglanärm, 109 kr, Alrups-sy.se/butik/retro.
Simplicity har ett mönster till en väldigt snygg mammaklänning. Förlänger man modellen så får man en klädsam lång klänning. Det ser ut som en omlottskärning över bysten, men det är de inte.
Nedan Simplicity 1360, mönster till mammaklänning, 125 kr, mönstret har empirskärning, helt bakstycke, och är avsett för tyger med stretch. Alrups-sy.se/simplicity.
Burda har flera bra mönster till mammakläder: Alrups-sy.se/BURDA_Mamma
ingvor:

Vilka fina klänningar,
Vill bara önska dig en GOD JUL

Kommentera inlägget här: