Nyårsklänningar

Det är kanske lite sent att sy en nyårsklänning nu när det är den 30: december i morgon. (Förr skulle jag glatt ha gjort det, man hinner sy jättemycket på två dagar.) Men här kommer lite idéer i alla fall. Och dessutom är det ju snart trettondagsafton och kanske fest (igen?).
Jag har läst att omlottklänningen är den nya svarta. Jag förstår inte riktigt för om omlottklänningen är svart så kan den väl räknas som en LBD, eller? Hur som helst så har amerikanska Vogue en artikel om att omlottklänningen passar vid alla tillfällen. "Holiday Party Dressing Alert! Why the Wrapdress Is the New LBD", (vogue.com). Dessutom påstås alltid att omlottklänningar passar alla, och att de framhäver de kvinnliga formerna, på ett snyggt sätt. Det låter väl inspirerande? Här är mönster till en omlottklänning med flera variantioner, Vogue 8784

Vill man kan man sy en lite mer "avancerad" omlottklänning, se nedan:
Vogue 1384, designermönster Donna Karan, mönster till omlottklänning, 155 kr.
 Har man ont om tid kan man köpa lite glittrande pärlor och stenar och sy på dem på en klänning man redan har. Titta på sammetsklänningen, nr 6, från Ganni 2700 kr, i det här reportaget med snygga klänningar från Femina: "10 snygga nyårsklänningar", (Femina.se). Vill man sy en enkel svart sammetsklänning kan man till exempel använda det här mönstret:
Vi ska fira nyår hemma hos oss i år, och jag ska ha byxor och topp på mig. Det är möjligt att vi börjar kvällen med att åka ner till slussarna i Trollhättan och titta på det stora fyrverkeriet. Trollhättan firar 100-årsjubileum i år och det börjar på nyårsafton med musiksatt fyrverkeri klockan 17.
Men visst låter det mysigt med en lång hemmaklänning. Femina har tipsat om långa hemma/festklänningar. "Klänningarna som räddar alla fester", (Femina.se). När jag såg den 70-tals inspirerade klänningen från Michael Kors (2195 kr) tänkte jag på mönster till en lång klänning från Burda. Se nedan, burda 6857, 109 kr. 
Till sist, jag tänker nog göra chokladmousse till efterrätt på nyår. Här är receptet på min franska favorit (igen), och den är jättegod, trots att den inte innehåller vare sig socker eller grädde. "Ett säkert kort-recept på chokladmousse". (20140707).
ingvor:

Så fina, men det blir nog Byxor för mig i år.
Gott Nytt År till dig.

Svar: God fortsättning på det nya (sy)året ;)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: