Sjömansstil till barnen

Varje år får jag frågor om tips på mönster till sjömansinspirerade barnkläder. Jag tycker också att det är jättegulligt. Nedan, bild på sjömanskläder som jag sydde 1996 till våra två äldsta söner som då var drygt 2 år respektive 8 månader. Vi var på två bröllop den sommaren och pojkarna var jättesöta, det kan jag lova.
Tips: Jag sydde sjömanskragarna i vit bomullspiké och gjorde dem avtagbara. Jag satte fast dem med kardborrband. Och på den lilles sjömansdräkt satte jag tryckknappar i grenen så att det gick snabbt att byta blöjor.
Här kommer alltså några mönstertips till sjömanskläder.
Nedan, Kwik Sew 3946, mönster till sjömanskläder till baby/småbarn, pojkar och flickor, 89 kr. (Alrups-sy.se/butik)
Nedan, McCalls 6913, mönster till sjömansklänning, upp till 4 år, 89 kr, (Alrups-sy.se/butik)
 
Vad det gäller pojkar får man vara lite mer uppfinningsrik om man ska sy en sjömansblus. Ett tips är att använda Kwik Sew 4024, mönster till kock/brandman/polis/läkar-blus och göra om kockkragen i nacken.
Nedan Kwik Sew 4024, 89 kr, (Alrups-sy.se/butik)
Eftersom jag säljer så många mönster till barnkläder numera har vi gjort en specialavdelning för barnmönster - Alrups-sy.se/barn. Hoppas ni tycker att den är användbar! (Jag plockar ut materialet till hemsidorna och maken gör dem. Jag hade skrivit att jag märkt att många mormödrar och farmödrar ringer och frågar efter mönster för att de vill börja sy igen, och gärna till barnbarnen. Maken hade lagt till att även pappor, morfäder och farfäder kanske vill sy barnkläder, och han förklarade för mig att man bör ha med "genusperspektivet". Vem vet, han kanske har rätt, fast jag sitter nog fast i mina fördomar där. Men jag ska försöka komma ihåg det och fråga honom om inte han ska sy lite sparkdräkter när, och om, vi en dag får barnbarn.
Kommentera inlägget här: