1940-talsmode, populär retrostil

Jag fortsätter att lära mig mer om modehistoria och i går läste jag om 1940-talet.
1940-talsstil är populärt inom retro- och vintagemode, och det är inte konstigt. Den smickrar kvinnokroppen med markerade axlar, byst, midja och höfter, men utan att överdriva, i alla fall inte förrän 1947 då Diors New Look kom. Läs gärna Elsa Billgrens blogg från 26 januari 2015: "Hur man åldersbestämmer vintagekläder, del 3", (elsa.elle.se). Där finns många tips (och snygga bilder).
Vill man ha mer svenskt 40-tal kan man läsa Moderesans blogg om 40-talet. Massor av fakta, fina bilder och till och med bilder från Svensk Damtidning. Det här "reportaget" var verkligen bra! : "1940-talet", (moderesan.blogg.se/.../1940-talet).
Sedan blev det lite film och glamour, titta på de här bilderna: "1940s Fashion: The Decade Captured In 40 Beautiful Pictures", (marieclaire.co.uk). (Och texten var bra, den också).
Till sist, lite tips och bilder ifall man gillar Lauren Bacalls klassiska stil: "5 Ways To Channel Lauren Bacall's Unforgettable, All-American Style", (Vogue.com). Man kan förstås sy kläder i samma stil ;)
Till sist, lite tips från Marie, en kund som köpte retromönster nyss.
"Fördelen med att sy själv är att man kan reglera midjan och skapa synvillor (tex. leka med olika tyg). Det bästa tänkbara är klänningar med smock i ryggen eller i sidorna så som i Buttriks B6019. /... /Själv så är jag ju stor men jag försöker alltid se till att kläderna inte är två nummer för små när jag ger mig ut på galej. Skall man ha en vippklänning så gäller det att ha en snygg/stabil underkjol och då blir synvillan att man har en midja. Inte att förglömma midjeformaren, det är en räddare i nöden, och då som nu går det inte att leva utan “korsett produkter”."
Tack för tipsen, Marie!
Nedan, VOGUE 8728, Vintage Model circa 1946, mönster till klänning i retrostil, 155 kr (Alrups-sy.se/butik).
Nedan, SIMPLICITY 1692, Vintage 1940s, mönster till blusar i retrostil, 125 kr, (Alrups-sy.se/butik).
Är du intresserad av att sy kläder i retrostil, gå till Alrups-sy.se/retro. Där finns massor av retromönster, även till barn och dockor (Simplicity).
ingvor:

Vilka fina 40-tals kläder det är på vissa länkar, jag gillar dom, dom har en viss finess tycker jag.
Så gulliga sjömanskläderna var som du gjort.
Ha en fin dag

Svar: Ja, jag gillade bilderna. Snyggt mode på 40-talet, väldigt kvinnligt.
M. Alrup

Kommentera inlägget här: