Baka farmors bästa äppelpaj

Det här såg jag vid ett hus jag när jag tog en cykeltur häromdagen. Bra idé när man har fler äpplen än man behöver.
Vi fick 3 (!?) äpplen i år, det räcker inte ens till en äppelpaj. Men jag köpte äpplen, svenska förstås och i går åt vi fisksoppa till middag och äppelpaj till efterrätt. Jag gjorde farmors äppelpaj, vi kallar den så. Mycket smör, men väldigt god. De i familjen som inte är smala (dvs jag) får väl ta en pytteliten bit. Pajen är mycket enkel att göra (och lite disk). Receptet kommer här:
175 g margarin, 3 dl vetemjöl, 1 dl strösocker, 1 kryddmått salt, 1/2 tsk bakpulver + äpplen
1 - Sätt på ugnen 225 grader. 2 - Skala och klyfta äpplen och lägg i en smord form. 3 - Smält smöret i en ganska stor kastrull. 4 - Blanda vetemjöl, strösocker och bakpulver. 5 - Häll mjölblandningen i kastrullen med smöret och rör om. 6 - Lägg blandningen över äppelbitarna och grädda pajen i c:a 25 minuter.
Nedan, MCCALLS 6479, mönster till förkläde och andra kökstillbehör, 89 kr, (Alrups-sy.se/butik).
Kommentera inlägget här: