1700-tals mode och en massa rokoko i helgen

Läste en intressant artikel om Sällskapet von Platen, se "De vurmar för 1700-talet", ostogota.lokaltidningen.se. Visst verkar de ha roligt? Sedan hittade jag tidningen Gods och Gårdar på nätet och de hade en hel sida med tips om 1700-talet, med dans, mode, makeup (den måste ses) och filmer om 1700-tals historia. "Återskapa 1700-talet", godsochgardar.se. Där finns ett klipp där Herman Lindqvist berättar om Gustav III och en film om franskt 1700-tal, kung Ludvig XV och slottet Versailles, (de avstod från filmen om franska revolutionen och Ludvig XVI, det finns nämligen en sådan film också.) Det finns flera som håller på med att sy 1700-tals inspirerade kläder, det vet jag, för jag säljer sådana mönster i bland. (Se mönster längre ner).
Tips på 1700-tals föreningar: Gustafs Skål, (gustafsskal.se) ; Ljungdamerna, (ljungdamerna.ljungsslott.se) ; Menuettakademien, (menuettakademien.se). Bor man i närheten av Lidköping och Kållandsö kan man titta på Stola Herrgård, (stola.se) på somrarna, (och då kan även besöka Läckö Slott ;) när man ändå är "på öna" som min morfar brukade säga).
I helgen ska maken och sönerna vinterrusta båten och jag har tänkt att grotta ner mig rejält i 1700-tals historia. Strykningen kombinerar jag som vanligt med att titta på en bra film, och nu får det bli Marie Antoinette, (2006).
Nedan, BURDA 2447, mönster till rokokoklänning, 129 kr, (mönster on-line, Alrups-sy.se)
Nedan, BURDA 2459, mönster till rokokokostym, herr, (och sjörövarkostym), 129 kr, mönster on-line, Alrups-sy.se)  

Nedan, SIMPLICITY 4092, mönster till 1700-talsklänning, 105 kr, mönster on-line, Alrups-sy.se)
 
 
Julkulan:

Å va fint! Är inne på att göra en empire-klänning (1800-tal) men har alltid varit sugen på att sy en 1700-tals klänning. Får se om det blir nästa projekt :)

Svar: Ja, 1700-talskläder är verkligen "extra allt". Å andra sidan är empirklänningar mer lättburna (man behöver ingen korsett) och förmodligen lättare att sy ;) Lycka till med ditt nästa syprojekt! (Och vi har fina mönster till empirklänningar också.)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: