Finns det inga svenska renässansföreningar?

Just nu läser jag Wolf Hall av Hilary Mantel. Jag köpte boken i somras och började på den, men det var inte rätt läge. Jag ledsnade. Nu däremot, så är den jätteintressant. Vi har sett filmen "Den andra systern Boleyn", 2008, (fantastiska kostymer och bra skådespelare) och den filmen gav precis rätt bilder till min fantasi när jag läser boken. Sedan blev jag nyfiken och undrade om det finns några föreningar i Sverige som samlas kring Vasaätten och svensk renässans, men jag hittade bara den här artikeln om Föreningen Gustav Vasa krönikespel, (ekuriren.se), men det fanns ingen hemsida. Synd, det måste ju vara en spännande tid om man vill hålla på med lajv, ha fester eller liknande.
Nedan, BURDA 6887, mönster till renässansdräkt, herr, stl 46-60, 95 kr (Alrups-sy.se). Se även BURDA 6888.
 

 
 
Kommentera inlägget här: