Min nya blus/topp - Vogue 1247

Min nya vita blus/topp är klar. Jag ville ha en vit blus att ha till jeans och kjol i sommar. Tyget är viskos och jag använde Voguemönster 1247, ett designermönster. Modellen har flera detaljer och sömmar, svårighetsgrad på sömnaden är Average, och det var lite pyssel. Ärmen faller fint tack vare de två vecken på varje axel. De kilformade delarna på framsidan lades i olika tygriktningar. Toppen faller väldigt snyggt, men det syns inte på bilden, (blusen är alldeles för stor för dockan som bara har storlek 36). Jag är nöjd och rekommenderar mönstret. Nu ska jag sy en topp till i ett annat tyg, men samma mönster (den första gången är alltid den svåraste, och lika bra att passa på och sy två när man har gjort ändringar på mönstret.) Ändringar - jag höjde halsringningen och avstod från kanten på ärmen.
Enligt mönstret skulle man använda fransk söm, en infälld söm där man "syr in" den råa kanten i sömsmånen. Så då fick jag lära mig det också. Titta gärna på bloggen "Fru Purjo fixar:  Syskolan: del 8". Där syr hon foder till en kjol och använder fransk söm och hon har bifogat bilder.
Bilden nedan, Vogue 1247, designermönster Rachel Comey, 155 kr. (Köp symönster från Alrups-sy.se). Fler designermönster från Vogue - VOGUE Patterns by Designer.
 
 
Kommentera inlägget här: