Vad är det för speciellt med fransyskornas stil?

Jag har haft en jätteskön dag. Det är inte många som beställer mönster dagarna innan jul, så jag har varvat översättningen med att sy en ny svart klänning. Mellan kl 10 och 11 sydde jag utan uppehåll medan jag lyssnade på Stil i P1. I dag handlade det om Francoise Hardy och vad det är som är så speciellt med parisiskorna och fransyskorna. "Francoise Hardy - chic föregångare till den franska stilen", Stil i p1, 20141219. Perfekt början på helgen, om man säger så.
Ja, vad är det som är så speciellt med fransyskorna? I USA verkar man väldigt intresserad av att lösa den frågan. (Om du tvivlar, gå in på amazon.com och sök på "parisian" gärna kombinerat med orden "woman" och "chic" så får du se hur många böcker det finns i ämnet.)
Men även fransyskorna själva har vett att tjäna pengar på sin stil. Inès de la Fressange, (57 år) är en av dessa. 2011 gav hon ut en bok, "Parisian chic - A Style Guide by Inès de la Fressange". Jag har den och den känns verkligen "fransk". (Man kan beställa den på Bokus och Adlibris). Se uppslag i boken nedan.
Inès de la Fressange är så otroligt snygg! (Fast i boken låter hon sin dotter vara fotomodell, se ovan). Just nu är Mme de la Fressange aktuell med en eget klädmärke, läs artikel i brittiska Vogue: "Solving Fashion: Inès de la Fressange." (vogue.co.uk).
Fast man ska ju inte inbilla sig att man kan läsa sig till hur man får den där parisiska stilen. Jag tror att det har något med självförtroende att göra, och att vara född där. För nio år sedan var jag i Paris på kurs och vid Chatelet, mitt i all rusningstrafiken såg jag en äldre dam, kanske runt 70 och med elegant håruppsättning och stora solglasögon, som morskt och obesvärat körde omkring i sin lilla smartcar, (gräddvit med svart tak). Jag glömmer henne aldrig. Eller den medelålders damen jag såg på en buss, lite trött, fast med snygg makeup och rött läppstift. När jag tänker efter minns jag flera stycken äldre damer som jag sett i Paris, och i mina ögon verkar de ha så gott självförtroende. De verkar inte heller anstränga sig för att se yngre ut, eller klä sig i tonårskläder. (Något som Fressange absolut avråder ifrån.) De ser ut som om de har klätt sig lite nonchalant så där, och bara sett sig helt flyktigt i spegeln innan de gick ut, förmodligen medan de tog på sig en scarf.
En bra film om man vill se parismiljöer och få veta lite om amerikansk syn (?) på fransyskor (och fransmän också) är "Skilsmässa på franska", 2003, (imdb.com). Många bra skådespelare! Och i början är Glenn Close, Kate Hudson och Naomi Watts på Café de Flore (cafedeflore.fr). 
Jag har köpt mig en egen julklapp på Pressbyrån. Det är franska Vogue december-14/januari-15, (se bild nedan). Den ska jag läsa i jul, sittande i en skön fåtölj vid granen. Den innehåller ett stort reportage om, och med, Inès de la Fressange. Många bilder, det såg jag när jag tjuvkikade lite i den. (Då kan jag passa på och öva lite franska också, en förevändning att köpa den här dyra tidningen).
Tillbaka till Stil i P1 och Francoise Hardy (70 år). Hon är också snygg. Och hon gör fortfarande musik, titta gärna på hennes hemsida, och hennes fotoalbum där - francoise-hardy.com/Galerie-photo. Vill man se fler bilder, och bilder från tiden "det begav sig" på 60-talet kan man googla henne på bilder: google.se/bilder Francoise Hardy.  
Nedan, SIMPLICITY 1609, mönster till klänning i A-modell, retro, 125 kr (Alrups-sy.se)
 
Kommentera inlägget här: