Lite om broderimaskiner och tips på mönster till korsett och underkjolar under balklänning

I går hade jag ett trevligt telefonsamtal med en mönsterkund. Vi pratade om broderimaskiner och om behovet av svensk översättning på manualer till broderimaskiner, eller åtminstone en ordlista engelska/svenska. Hon rekommenderade att man skulle köpa en broderimaskin som var enbart för broderier, då kunde man ha ett annat pågående projekt där man använde sin vanliga symaskin och det lät väldigt smart, tyckte jag. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en broderimaskin, men  jag får nog först "investera" i en overlockmaskin . Min overlock låter ansträngd numera, det är en pålitlig Bernina som "surrat" intensivt i 20 år nu.
Den här kunden pratade även om en tygaffär i Stockholm, Röda Tråden, som har ett stort sortiment av tyger till underkläder. Det lät intressant och när jag kollade på nätet så visade det sig att de även har e-butik. Där fanns mycket tyger till både underkläder och träningskläder, såväl som en massa tillbehör som kan behövas.
I går satt jag framför tv:n och såg på Nobelfestligheterna. Det var nära att jag faktiskt applåderade när Modiano tog emot priset, han är en av mina favoritförfattare. Men jag blev lite besviken över de inte hade något inslag om festklänningarna, det brukar vara en av höjdpunkterna. Fast jag kanske missade just det.
På tal om festkläder och underkläder. Vill man ha en festklänning med åtsittande liv och en svepande vid kjol så är det bra att satsa på "underbyggnaden". (Tygaffären Röda Tråden sålde förresten även korsettillbehör.)
Nedan, SIMPLICITY 5006, mönster till korsett och underkjolar, 105 kr, (Alrups-sy.se). Det här mönstret finns bland Simplicity historiska/maskerad mönster, Simplicity Costumes

Vill man ha en riktigt vid kjol, som är lite stel (och som "gungar" när man rör sig), som kronprinsessan Viktorias röda klänning i går, så kan man satsa på att göra en krinolinstomme.
Titta på mönster till krinolin-stomme till Simplicity 4092 och Burdamönster 2447, det ingår i mönsterpaketet i till 1700-tals klänningarna.
Kommentera inlägget här: